Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Bromsarna slutade fungera på de nya Coradiatågen

/
  • Kylan i kombination med snöfall orsakar bromsbortfall på den nya Coradia Nordictågen. Leverantören tyska Alstom jobbar nu intensivt med att lösa problematiken.

Alla fem Coradiatåg, som trafikerar sträckan mellan Umeå och Sundsvall, togs ur drift på måndagen.

– Bromsarna fungerar inte och då går det inte att köra, säger Lena G Olsson, Marknads- och affärsutvecklingschef hos tågoperatören Botniatåg AB.

Annons

Det var även problem under tisdagen då Botniatåg råkade ut för andra tekniska svårigheter. Och nu börjar tålamodet att tryta hos Norrtåg som har inlett process mot den tyska tågleverantören Alstom.

– Det ska absolut inte behöva vara så att bromsarna krånglar, säger Lena G Olsson.

Problemen uppstår när det är kraftiga minusgrader i kombination med snöfall. De senaste dagarna har det blåst in kalla vindar från Bottenhavet som fortfarande håller plusgrader. Det bildas en slags snökanoneffekt när de fuktiga luftmassorna når kusten som nederbörd.

Den typen av snö fastnar inne i bromssystemen och orsakar problem när lokföraren bromsar. I princip upphör bromsfunktionen och föraren har inget annat val än att avbryta körningen.

Under tisdagen var all trafik stoppad på Botniabanan och Ådalsbanan. Resenärerna fick istället åka buss. För Norrtåg blir det extra kostnader på grund av att man tvingas hyra in bussar. Akuta åtgärder som skapar badwill gentemot resenärerna.

– Vi jobbar stenhårt för att det ska bli en lösning på bromsproblemen. Alstom har lovat att man ska gör allt för att lösa situationen, säger Lena G Olsson.

Det har varit en positiv resandeutveckling på sträckan Umeå och Sundsvall. Sedan trafikstarten i augusti har Norrtåg sålt 100 000 biljetter. Under augusti såldes 35 000 biljetter och under november låg siffran på ungefär 50 000 biljetter.

– Vi är mycket nöjda så här långt och tror att den positiva utvecklingen kommer att fortsätta. Naturligtvis är det olyckligt att vi råkar ut för tekniska problem som vi tyvärr inte råder över, säger Lena G Olsson.

Norrtågs order är värd upp emot 750 miljoner kronor. Beställningen omfattar elva Coradia Nordic X62. Fem av dem trafikerar linjen Umeå-Sundsvall. De övriga trafikerar andra linjer, bland annat Umeå-Luleå.

Varje tågsätt består av fyra vagnar och rymmer 185 resenärer. '

SJ:s nya tåg, SJ 3000 klarar minusgraderna och snöfallet utan problem och trafikerar sträckan precis som vanligt.

Mer läsning

Annons