Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

"Bedrövligt, Norrtåg"

/
  • Minst fem gånger har Elin Kristoffersson köpt biljett och drabbats av det ofta inställda tåg 7418. Norrtåg har varit medvetna om problemet.
  • Sms om inställda turer är inte ovanligt för resenärer med tåg 7418.

I flera månader sålde Norrtåg biljetter till tur 7418.
Men man berättade inte att den nästan aldrig går.
– Bedrövligt lurendrejeri, säger pendlaren Elin Kristoffersson.

Annons

Tåg 7418 avgår varje måndag-torsdag klockan 18.09 från Sundsvall mot Umeå. I alla fall enligt Norrtågs tidtabell.

I verkligheten ställs den ofta in – så ofta att Elin Kristoffersson, boende i Härnösand och som pendlar till Stockholm varannan måndag, inte åkt den en enda gång i höst.

– Turen existerar i tidtabellen men inte i verkligheten. Varje gång jag varit på väg hem och bytt i Sundsvall har jag fått veta att tåget är inställt. Det har inte funnits några ersättningsbussar utan vi har hänvisats till nästa tur, säger hon.

Elin uppskattar att hon köpt biljett till tåg 7418 minst fem gånger i höst. Varje gång har hon mötts av samma situation.

När hon pratat med personal hos SJ har de sagt att det nästan alltid är likadant.

– Jag tror att Norrtåg vet att tåget inte kommer att gå men ändå säljer biljetter. Det är ett bedrövligt lurendrejeri.

Norrtåg bekräftar att tåg 7418 ställts in "ovanligt ofta" och förklarar det med fordonsbrist.

– Turen utgörs av ett enda tågset som kör fram och tillbaka. Det skapar en sårbarhet, säger Tomas Hedenius, talesman för företaget.

Exakt hur ofta turen ställts in i höst kan han inte svara på.

– Då måste vi få ta fram statistik på det och det hinner vi inte göra förrän nästa vecka.

Norrtåg är medvetna om att situationen är problematisk – så medvetna att man beslutat att lägga ner turen vid tidtabellsskiftet den 15 december.

Men fram till dess kommer det, precis som under den gångna hösten, fortfarande gå att köpa biljetter till tåg 7418 – trots att Norrtåg vet att den sällan går.

– Det går inte att lägga ner den tidigare eftersom vi som operatör har ett åtagande att genomföra de turer vi har. Vi är helt enkelt bundna att invänta tidtabellsskiftet, säger Tomas Hedenius.

Han menar att man rent regelmässigt klarar man sig så länge man sätter in ersättningsbussar eller kan hänvisa resenärer till en annan tur.

Men Elin Kristoffersson godtar inte förklaringen.

– Man borde vara bättre på att informera. När man bokar biljetter ser det ut som att tåg 7418 fungerar lika bra som alla andra turer, trots att Norrtåg vet att det inte stämmer.

Tomas Hedenius igen:

Tycker du att ni informerat kunderna tillräckligt om hur situationen ser ut?

– Vi utgår från att tabellen ska gälla som planerat. Om vi inte gjorde det skulle vi få sätta ut varningar för alla turer eftersom alla kan försenas.

Fast det har ju sett ut såhär en stor del av hösten.

– Ja, och där kan man vara eftertänksam och tänka att vi kanske kunde ha varit tydligare i informationen. Nu tar vi vårt ansvar och tar bort turen från och med december.

Mer läsning

Annons