Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Experten tipsar: så sover du bäst under sommaren

SMHI har gått ut med en varning om temperaturer upp till 30 grader till och med torsdag. Värmen gör att många har svårt att sova och känner sig trötta under dagarna. Torbjörn Åkerstedt är professor vid Stressforskningsinstitutet vid Stockholms Universitet och fokuserar på sömn, stress och återhämtning.

Annons

Varför är det så jobbigt att sova i värmen?

– Det beror på att sömnen beror på att ämnesomsättningen går ner. När kroppen reglerar värmen blir vi sömniga. Eftersom värmen går ut genom huden och det nu är varmt runt omkring oss blir det därför svårt att få ner kroppsvärmen och därigenom blir det besvärligt att somna.

Hur påverkar de ljusa nätterna oss?

– Rullgardiner stänger ut det mesta, men en viss del av ljuset går in genom ögonlocket och det ljuset fördelas till hjärnan som då aktiverar den. Dock gör ljuset gör oss dessutom piggare, därför behöver vi mindre sömn på sommaren.

Hur förbereder man sig bäst för att sova?

– Det bästa är att se till att det är kallt i rummet, gärna korsdrag för att få ner temperaturen. Helst utan täcke och nattkläder för att optimera omständigheterna.

Vad händer om vi får för lite sömn?

– Det som händer är att hjärnan varvar ner och kommer gå trögare och då fungerar vi helt enkelt sämre. Långsiktigt kan sömnbrist störa inlärningen.

Kan man kompensera för utebliven nattsömn?

– Absolut! Vi har en inbyggd kompensationseffekt på eftermiddagen. Under ungefär en timma sänks aktiviteten i form av eftermiddagsdipp för att kompensera. Det kan komma från den tid när vi bodde runt ekvatorn och nätterna var varma, och man då kompenserade med en tupplur på eftermiddagen. Den tuppluren döljer vi nu genom att till exempel arbeta, men behovet finns fortfarande kvar.

Mer läsning

Annons