Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Allt fler vill ha en egen drönare

Annons

Fotografer använder dem. Polisen är sugen. Utomlands levererar de snart både böcker, bärs och pizza.

Men trots att suget efter privata drönare ökar rör de sig rättsligt fortfarande i ett okontrollerat vilda västern.

Obemannade fjärrstyrda luftfartyg, så kallade drönare, blir allt vanligare i Sverige. För några tusenlappar finns kamerautrustade drönare lättillgängliga i butiker. Men med den nya tekniken ökar också farhågorna om inskränkningar av den personliga integriteten.

Det är ett växande problem när vem som helst kan köra runt med en sådan där. Bara fantasin sätter gränser för vad de kan används till, spionera på andra till exempel. Det är ju inte bara stater som håller på med övervakning och det kan öppna upp för olika skrämmande scenarion, säger aktivisten och skribenten Oscar Swartz.

Och visst finns det risk för att privata drönare används till tveksamma ändamål. Den norska datainspektionen har fått in flera uppgifter om påträngande drönare, bland annat har en kvinna anmält att hon filmats genom sitt fönster på tionde våningen, medan debatten i USA främst kretsat kring en ökad oro för övervakningssamhället. I Tyskland körde i höstas Piratpartiet in en drönare vid en valupptakt där förbundskanslern närvarade, något som visade på hur lätt det är att flyga in luftfarkosterna i en intet ont anande samling högt uppsatta dignitärer.

För att flyga drönare för kommersiellt bruk krävs tillstånd från Transportstyrelsen. Men för privat bruk behövs inget tillstånd så länge drönaren hålls inom synhåll. Några mer omfattande regleringar finns inte och det är svårt för polisen att kontrollera bruket av drönarna.

I nuläget är det dock inte befogat med utökad lagstiftning. Men det styrs av händelseutvecklingen, säger Per Engström, enhetschef på Rikspolisstyrelsen.

Den svenska polisen är själv intresserad av att skaffa drönare, eller UAS som de hellre kallar dem, för informationsinhämtning på olycksplatser, demonstrationer och i eftersök av försvunna personer. En förstudie har genomförts och ett avgörande beslut väntas om ett par månader.

Det finns naturligtvis även integritetsproblem i polisens användande av UAS. Det krävs att vi har rätt befogenheter, framförallt måste en förundersökning vara inledd.

Mer läsning

Annons