Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Karin Näslund: Vi måste säkra den lokala journalistiken

Annons

Nej, vi har inga planer på massuppsägningar. Inte heller förbereder vi för sammanslagningar av tidningar som ska delas ut gratis.

Den som har följt nyhetsrapporteringen de senaste dagarna kan däremot ha fått intrycket att detta är nära förestående. I veckan avslöjade nämligen Dagens Nyheter Mittmedias planer på att ta bort tre fjärdedelar av alla journalister. En smaskig nyhet som slog ner som en bomb i Mediesverige. Problemet? DN:s uppgifter var inte korrekta.

Nyheten omarbetades av andra redaktioner. Det hävdades bland annat att Mittmedia kan komma att säga upp 422 av sina 555 journalister.

Läs också: Inga planer på massuppsägningar: "Uppgifterna i DN har aldrig varit ett förslag"

Läs också: Mittmedias huvudägare: Vi ger ut papperstidningar om tio år också

Jag brukar vara försiktig med att sia om framtiden, helst i en bransch som förändras så snabbt som mediebranschen. Mittmedia kan komma att göra många olika saker, däribland drastiskt minska personalstyrkan, men poängen är att det just nu varken finns ett förslag om eller en realistisk tanke på en massuppsägning av journalister.

Helt taget ur luften är inte DN:s uppgifter. Mittmedia har, som vilket seriöst företag som helst, noga analyserat var vi står, våra förutsättningar och kommande utmaningar. I det strategiarbetet har konsekvenser av möjliga förändringar undersökts. Vad skulle hända om papperstidningarna delades ut färre dagar i veckan? Hur skulle det påverka läsarna och annonsörerna, journalistiken och intäkterna? Hur skulle vår affär och journalistik påverkas om tidningen delades ut gratis? Hur ska vi fortsätta vårt arbete i den digitala värld vi verkar?

Läs också: Vi står starka i lokaljournalistiken

Utifrån dessa analyser har olika hypotetiska scenarier satts ihop, och presenterades av dåvarande ledningen för styrelsen tidigare i sommar. Ett scenario handlade om att drastiskt minska både personalstyrka och utgivningstakt, att slå ihop tidningar och dela ut dem gratis. 

Men den framtidsbilden har aldrig varit ett reellt alternativ, och har heller aldrig presenterats som ett förslag.

Hur ser då framtiden ut? Det är ingen tvekan om att mediebranschen har det tufft. Vi är mitt inne i en förändringstid, där digitaliseringen helt har förändrat förutsättningarna för vår verksamhet. Vi måste se till att vi har tillräckligt med intäkter för att finansiera den lokala journalistiken – och vara tillräckligt skickliga för att nå ut till publiken med våra kritiska granskningar.

Läs också: Mittmedias vd Per Bowallius: "Så radikala neddragningar kommer inte att ske"

Därför behöver vi noggrant analysera och utforska alla möjligheter för att hitta en väg framåt. Vi måste säkerställa den lokala nyhetsförmedlingen och den lokala opinionsbildningen.

På sikt får vi kanske se fler gratisutdelade tidningar. Färre utgivningsdagar blir verklighet för Mittmedia-tidningarna Bärgslagsbladet och Arboga Tidning som efter årsskiftet ska ges ut tre dagar istället för fem. Att vi blir färre och inte fler journalister inom en överskådlig framtid är inte heller en vild gissning. Men som Mittmedias nya vd Per Bowallius säger till tidningen Resumé om det DN presenterar som ett skarpt förslag: Genomföra det scenariot, nej, det kommer vi inte att göra.

Jag för min del är övertygad om att vi kommer att vara en viktigt journalistisk aktör även i framtiden, hur den än ser ut.

Karin Näslund

Ansvarig utgivare och tf chefredaktör

Mer läsning

Annons