Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Butiken som går mot strömmen – Hernö ost & deli har fördubblat sin omsättning

Vissa butikslokaler gapar tomma i centrum men på Hernö ost & deli går affärerna strålande och omsättningen har fördubblats.
– Vi är mycket nöjda med utvecklingen för vår affär, säger ägaren Fredrik Näsström.

Annons

Fredrik driver butiken med sin mamma Catarina Näsström och de har aldrig ångrat att de slog till och köpte när butiken var till salu.

På bara något år har omsättningen mer än fördubblats ochligger nu på tre miljoner.

Den glada personalen på Hernö ost & deli. Fr.v: Catarina Näsström, Elisabeth Alexandersson, Linda Jönsson och Fredrik Näsström.

Hemligheten bakom framgången är bra mat, en nära relation till kunderna samt, inte minst, vara kunniga på ost.

– Ja, vi är ju lite nischade på det området och har väl 65–70 olika ostar i sortimentet. Många av våra kunder har nu lärt sig vikten av att osten ska ligga framme i minst en timme för att få den rätta och kraftiga smaken, säger Fredrik Näsström.

Delägaren Catarina Näsström har 25 års erfarenhet inom matbranchen och driver nu butiken med sonen Fredrik.

Fredrik och Catarina Näsström har drivit butiken sedan december 2013. När de tog över låg omsättningen på runt 1,3 miljoner, men nu har den ökat till tre miljoner.

Ett viktigt och strategiskt beslut i framgången var att köpa lokalen intill, slå ut väggen och bygga en liten lunchrestaurang.

Lunchrestaurangen rymmer 24 platser och uteserveringen på sommaren tar 16 lunchgäster.

– Det var ett jätteklipp för oss att köpa den lokalen och bygga om. Det gav en helt annan snurr på besökare, säger Fredrik Näsström.

Det råder en strid ström av lunchgäster vid vårt besök och det gäller att vara ute i tid – eller vända i dörren.

Två kundfavoriter. Tryffel pecorino från Toscana och grottlagrad Gruyere.

– Ja, tyvärr kan det bli så ibland. Vi har ju det angenäma problemet då det bara finns 24 platser här inne, men under sommaren har vi ju även 16 uteplatser, säger Fredrik Näsström.

Kombinationen butik/lunchrestaurang är ett nytänk och hör till ovanligheterna i mindre städer. Att dessutom vara nischad och kunnig på en produkt är något som tilltalar kunderna.

Det finns även planer för utveckling av butiken, men de idéerna behåller Fredrik Näsström för sig själv tills vidare.

Inbjudande och smakrika ostar från kontinenten möter kunderna.

Mer läsning