Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Mer att göra på förvaltningsrätten

Förvaltningsrätten i Härnösand dömer mer.
750 fler mål avgjordes i fjol jämfört med året före.
– Vi har satsat på kortare omloppstider. Det går åt rätt håll, säger lagman Ylva Johansson.

Annons

Antalet inkommande mål är ganska lika mellan åren. Totalt kom omkring 4 400 ärenden in både förra året och året dessförinnan.

Men antalet mål som avgörs ökar markant. Allt som allt avkunnades nära 4 800 domar under 2013, en ökning med drygt 750 domar.

Därmed kortas beslutstiden som nu är nere i 9,5 månader. Så länge får den som överklagar vänta i genomsnitt.

– Det är bra med en konstant mängd som kommer in. Det känns tryggt, en stabil grund att stå på så att förvaltningsrätten blir kvar i Härnösand, konstaterar Ylva Johansson, lagman och chef för domstolen.

– Och vi har mer att göra. Det märks. Vi måste effektivisera och jobba smartare som i alla myndigheter.

Anstormningen matchas med 1,3 miljoner extra i budgeten samt en extra tjänst som föredragande. Ylva Johansson hoppas det ska ge arbetsro.

– Ibland går det väl fort. Man måste hinna tänka också, varnar hon.

Förvaltningsrätten i Härnösand med 35 anställda täcker Västernorrlands och Jämtlands län. En mängd olika typer av mål hanteras. Statistiken speglar på flera sätt hur samhället utvecklas.

I socialförsäkringsfallen syns tydligt att det lönar sig att klaga. En av fem som överklagar får ändring i försäkringskassans beslut som oftast rör sjukpenning eller sjukersättning.

Men antalet anmälda ärenden minskar markant från socialförsäkringen.

– Försäkringskassan själva pekar på att praxis har satt sig, att lagstiftningen har luckrats upp och att man beviljar fler sjukpenning. Då har de inte anledning att klaga lika ofta, förklarar Ylva Johansson.

En annan trend är att färre barn och färre missbrukare omhändertas med tvång. Däremot ökar antalet fall inom socialtjänsten ganska kraftigt, med tio procent.

– Fler som söker försörjningsstöd i kommunerna betyder fler som avslås och därför fler som överklagar. Många har ingen a-kassa heller, ofta ungdomar som inte kommer ut i arbetslivet, säger Ylva Johansson.

Upphandlingar lönar sig bäst att överklaga. Tre av tio får gehör i förvaltningsrätten. Här trycker Ylva Johansson extra på snabbhet.

– Det är viktigt att de avgörs i tid. Byggen och annan verksamhet stoppas ju i väntan på besluten.

I fjol föreslog en utredning att överprövningar av upphandling ska koncentreras till tre förvaltningsrätter i landet. Domstolarna själva vill avvakta med en sådan reform.

Mer läsning

Annons