Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Allehanda ökar stort – över 10 000 digitala kunder: "Vi lutar oss inte tillbaka"

Journalistiken på allehanda.se lockar allt fler.
Nu har vi 10 041 digitala kunder, en ökning med 900 prenumeranter bara under senaste året.
– Jätteroligt, men vi lutar oss inte tillbaka, säger Karin Näslund som är chefredaktör för TÅ, ÖA och allehanda.se.

Annons

Tusentals nyfikna läsare har testat våra nyhetspaket sedan vi började ta betalt för digitalt innehåll för drygt två år sedan.

Nu står det också klart att många kommer för att stanna.

Ser vi till det senaste året har antalet digitala kunder på allehanda.se ökat med 10 procent, från 9136 kunder i mars i fjol till 10 041 i mars i år. Från oktober och framåt har tillväxten varit närmast konstant, vecka för vecka.

– Det är förstås jätteroligt. Vi jobbar varje dag för att våra läsare ska få relevant journalistik som berör, säger Karin Näslund som är chefredaktör för TÅ, ÖA och allehanda.se.

Vad är främsta skälet till att ni lockat så många kunder det senaste året, som du ser det?

– Vi blir hela tiden bättre på att förstås vår publik och hur våra läsaren vill ha journalistiken i digital form. Sen har vi också en stor överflyttning från papperstidningen till e-tidning i Örnsköldsvik, eftersom vi har börjat dela ut tidningen med posten här.

Mediebranschen har brottats med sjunkande staplar under ganska många år. Hur påverkar det ert dagliga jobb när kurvorna börjar stiga så här tydligt igen?

– Det är glädjande, men vi lutar oss inte tillbaka utan fortsätter att jobba hårt för att vässa vår journalistik.

Hur ser du själv på den fortsatta utvecklingen, kommer ni fortsätta locka digitala kunder i samma utsträckning?

– Det är jag ganska övertygad om. Olika läsare har olika behov och beteenden, och de som vill ta del av sina lokala nyheter digitalt tror jag kommer att bli fler och fler.

För att komma dit, vad behöver ni fortsatt bli bättre på varje dag?

– Det finns tekniska lösningar som behöver förfinas och bli ännu bättre för att läsarupplevelsen ska vara så bra som möjligt, men huvudfokus för oss på redaktionen är att fortsätta leverera den allra bästa journalistiken i alla kommuner som vi bevakar, säger Karin Näslund.

Annons