Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Allas ansvar att stoppa mobbningen

Det som av omgivningen uppfattas som skoj, kan av en mobbad uppfattas som ständiga kränkningar. Dagens barn och ungdomar lever i en hård värld vid namn skolan. Vad kan vi göra för att stoppa mobbningen?
– Mobbning är alltifrån blickar till ord och slag. Det räcker med att en person trakasserar en annan under en längre tid för att man ska kunna kalla det mobbning, säger Emelie Sandin, 16 år gammal.

Annons

Mobbning är alltifrån blickar till ord och slag. Det räcker med att en person trakasserar en annan under en längre tid för att man ska kunna kalla det mobbning, säger Emelie Sandin, 16 år gammal.
Hon studerar på Höglandskolan, tillsammans med Mikaela Lundberg, Emma Ödman och Mikaela Sjöquist.
Det finns säkert mobbning här, men inte så mycket. Det är lugnare nu än förut, delvis för att vi har fått nya och bra lärare och för att skolan har köpt in nya saker, till exempel soffor, som skapar en mysigare stämning, säger Mikaela Sjöquist, även hon 16 år gammal.
Både eleverna och lärarna på Höglandskolan är oroade över att mobbningen tycks gå längre och längre ner i åldrarna.
Mobbning existerar i högstadiet såväl som i lägre mellanstadiet. Vi har till exempel haft ett av de gravaste mobbningfallen i tvåan, berättar Sven-Erik Eriksson, slöjdlärare på skolan.
När eleverna funderar över frågan om varför någon blir mobbad, ser de först rådvilla ut.
Ingen aning, säger Mikaela Sjöquist.
Det är det bara den som mobbar som vet, säger Emelie Sandin.
Lärarna tror att det kan ha att göra med utseendet eller att man är lite annorlunda.
Det kan finnas olika orsaker. Personen kanske är tystlåten. Om man är ny och hamnar i en konflikt med den starke i klassen kan det leda till att man blir utsatt, säger Sven-Erik Eriksson.
Men den mobbade behöver inte vara svag, påpekar Maria Westberg, matte- och NO-lärare.

BOTTNAR I OSÄKERHET
Det finns flera olika orsaker till att någon blir mobbare.
Mobbaren får kanske ingen uppmärksamhet hemma, och försöker därför få det i skolan, säger Emma Ödman, 15 år.
Den som mobbar vill nog inte mobba egentligen, säger Emelie Sandin.
Egentligen är det ingens fel att någon blir mobbad, tillägger 13-åriga Mikaela Lundberg.
Läraren Gun-Marie Sköldh tror att mobbning bottnar i dålig självkänsla och att den som mobbar tror att hon eller han blir någon genom att mobba.
Mobbaren kan dessutom själv ha blivit utsatt för mobbning, och mobbar för att inte hamna i den situationen igen. Skulden ligger varken hos den mobbade eller den som mobbar, säger hon.
Alla runt omkring, kompisar, lärare, vuxna, har del i det, tillägger Sven-Erik Eriksson.
Vad kan man då göra som förälder, lärare eller kompis, om man ser att

Hon studerar på Höglandskolan, tillsammans med Mikaela Lundberg, Emma Ödman och Mikaela Sjöquist.
Det finns säkert mobbning här, men inte så mycket. Det är lugnare nu än förut, delvis för att vi har fått nya och bra lärare och för att skolan har köpt in nya saker, till exempel soffor, som skapar en mysigare stämning, säger Mikaela Sjöquist, även hon 16 år gammal.
Både eleverna och lärarna på Höglandskolan är oroade över att mobbningen tycks gå längre och längre ner i åldrarna.
Mobbning existerar i högstadiet såväl som i lägre mellanstadiet. Vi har till exempel haft ett av de gravaste mobbningfallen i tvåan, berättar Sven-Erik Eriksson, slöjdlärare på skolan.
När eleverna funderar över frågan om varför någon blir mobbad, ser de först rådvilla ut.
Ingen aning, säger Mikaela Sjöquist.
Det är det bara den som mobbar som vet, säger Emelie Sandin.
Lärarna tror att det kan ha att göra med utseendet eller att man är lite annorlunda.
Det kan finnas olika orsaker. Personen kanske är tystlåten. Om man är ny och hamnar i en konflikt med den starke i klassen kan det leda till att man blir utsatt, säger Sven-Erik Eriksson.
Men den mobbade behöver inte vara svag, påpekar Maria Westberg, matte- och NO-lärare.
Bottnar i osäkerhet
Det finns flera olika orsaker till att någon blir mobbare.
Mobbaren får kanske ingen uppmärksamhet hemma, och försöker därför få det i skolan, säger Emma Ödman, 15 år.
Den som mobbar vill nog inte mobba egentligen, säger Emelie Sandin.
Egentligen är det ingens fel att någon blir mobbad, tillägger 13-åriga Mikaela Lundberg.
Läraren Gun-Marie Sköldh tror att mobbning bottnar i dålig självkänsla och att den som mobbar tror att hon eller han blir någon genom att mobba.
Mobbaren kan dessutom själv ha blivit utsatt för mobbning, och mobbar för att inte hamna i den situationen igen. Skulden ligger varken hos den mobbade eller den som mobbar, säger hon.
Alla runt omkring, kompisar, lärare, vuxna, har del i det, tillägger Sven-Erik Eriksson.

någon blir mobbad?
- Det största problemet är att ingen vågar säga ifrån, säger Mikaela Sjöquist.
- De är väl rädda för att själva bli mobbade. Det bästa den mobbade kan göra är att försöka säga ifrån, menar Mikaela Lundberg.

TRIVSAM MILJÖ
Lärare måste säga ifrån när de ser vad som pågår. Skolledningen har koll på vilka det gäller, och om någon måste flyttas, är det mobbaren som får byta skola. Det borde vara allas ansvar att stoppa mobbning. Alla måste hjälpas åt för att skapa en trivsam miljö på skolan, säger Emelie Sandin.
Lärarna berättar på vilket sätt de försöker lösa mobbningen i skolan.
Oftast talar mobbaren om vad han eller hon har gjort, och om mobbningen sedan slutar, berättar vi inte något för föräldrarna. Vi ger mobbaren en slags andra chans, säger Sven-Erik Eriksson.
Rektorn är ytterst ansvarig när det gäller att stoppa mobbning. Han eller hon får information från sina medarbetare och ser till att mobbingfallen följs upp.
- Vi samtalar med mobbaren och har möten där bland annat skolpsykologen är inblandad. Om mobbningen inte slutar är skolan skyldig att polisanmäla, berättar Sven-Erik Eriksson.
Eleverna och lärarna är eniga om att psykisk mobbning är värre än fysisk mobbning.
Psykisk mobbning sätter djupare sår. Man tar åt sig mer av ord och blickar, säger Emelie Sandin.
Kommer mobbning fortfarande att finnas om femton år?
Som det ser ut nu, ja, Allting spårar ur, och många ungdomar har inte respekt för andra människor, säger Emelie Sandin.
Lärarna har en mer positiv syn på framtidens skolmiljö.
Man måste börja redan i förskolan och göra klart att det är fel med mobbing. Vi tycker att vi ser en förbättring här på Högland, säger Sven-Erik Eriksson.
Målet är att få en mobbningsfri skola, och man får aldrig sluta kämpa för det, avslutar Gun-Marie Sköldh. KIM WESTIN

UNG

Mer läsning

Annons