Annons
Vidare till allehanda.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Äldre kan jämföra boende i ny guide

I Sollefteå får de äldre vänta länge mellan kvällsmat och frukost. Men på äldreboendena i Kramfors går det undan.

Det är ett av många resultat som kan utläsas i en ny äldreguide från Socialstyrelsen.

Ifråga om nattfastan - tiden mellan den sista serverade måltiden på kvällen och den första serverade måltiden på morgonen - är skillnaden påtaglig mellan kommunerna i Ådalen. Kramfors får högsta betyg överlag, Sollefteå får lägsta.

I Härnösand beror det på vilket äldreboende. Tre hem får toppbetyg, tre får bottenbetyg.

Handlar det om att välja mellan minst två olika maträtter till huvudmålet är det bara Ädelhem i Härnösand som får högsta betyg av alla boenden i de här tre kommunerna.

Finns det gott om personal? Vad har de för utbildning? Hur delaktiga är de äldre? Det är andra faktorer som äldreguiden har satt omdömen på för totalt 2 100 äldreboenden i Sverige.

Betygen är mellan 1 och 5, där 5 är det bästa. I Örnsköldsvik framstår Båtmanstorpet som det äldreboende med i genomsnitt bäst betyg, följt av Fyrklövern.

Målet är att främst de äldre själva och deras anhöriga ska kunna jämföra kvaliteten på vård och omsorg på olika boenden och i olika delar av Sverige. I denna första version - som öppnade på Socialstyrelsens webbplats på måndagen - har områden som delaktighet, personaltäthet, personalens kompetens, ledning, mat och kontinuitet i omsorgen på olika boenden fått omdömen mellan ett och fem.

- Jag tycker det är jättebra att jämförelserna blir offentliga, säger Silvia Sandin-Viberg, förvaltningschef för omsorgsförvaltningen i Örnsköldsviks kommun.


Finns det inte en risk att man bara söker till det boende som får bäst betyg?


- Man får ju begära boende, men man kan inte kräva att få ett speciellt boende. Vi kommer nog att få mer önskemål på en del boenden, som vi inte kan uppfylla, säger Silvia Sandin-Viberg.

Överdirektör Håkan Ceder säger i ett pressmeddelande att läsningen kan bli smärtsam.

- Alla äldreboenden är inte bäst på allt. Men vi anser att äldreguiden innehåller uppgifter som är bra för personal, chefer och politiker att känna till. Förhoppningsvis tar man till sig informationen och använder den i arbetet med att förbättra verksamheten, säger han.


Läs mer i tisdagens TÅ och onsdagens ÖA.



KLAS LEFFLER
070-555 20 14