Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Åkeribranschen varnar för snökaos

Annons

Under veckan drabbas en stor del av landet av både snö och minusgrader. Samtidigt varnar Sveriges Åkeriföretag för att snöröjningen inte kommer att fungera, sedan tillämpningen av reglerna för förarnas kör- och vilotider ändrats.

Det kommer att saknas resurser och personer för att sköta snöplogningen. Det är svårt att veta hur det slår, men det kommer att påverka vägarna och trafiksäkerheten, säger vd Johan Lindström.

Förare och företag som bryter mot reglerna riskerar att få dryga böter, enligt Sveriges Åkeriföretag.

Om snön kommer på kvällskanten så går man efter vila över och kör snö om det är akut. Men nu kan man inte göra det, eftersom då gör du en överträdelse som kan kosta så mycket som 200 000 kronor. Det är ingen som är beredd att ta den risken, säger Johan Lindström.

Att tillämpningen av reglerna har ändrats beror på att Transportstyrelsen i år tagit över tillsynsansvaret för förarnas kör- och vilotider från polisen, som hade möjlighet att ge dispens från reglerna.

Vi kan inte göra den eftergiften som polisen kunde. Vi har inte det mandatet, säger Henrik Olars, pressansvarig för vägtrafik och järnväg vid Transportstyrelsen.

Styrelsens generaldirektör ska enligt Olars träffa näringsdepartementet för att försöka lösa frågan.

Vi har försökt hitta något kryphål från EU-reglerna, men inte hittat det. Vi vill ju naturligtvis inte att det ska vara ett problem för trafiksäkerheten, säger han.

Trafikverket har hand om underhållet för den övervägande majoriteten av Sveriges vägar.

Vi har avtal med våra entreprenörer att de ska lösa en funktion, till exempel snöröjning inom ett visst antal timmar. Därmed kan jag inte se att det här ska påverka oss, säger Joakim Olsson, verkets underhållschef.

Han påpekar att reglerna om vilotider varit i stort sett desamma sedan 90-talet och att det endast är kontrollen av reglerna som ändrats.

Det finns ingen entreprenör som har flaggat om det här till mig. Vi har våra kontrakt och jag utgår från att våra entreprenörer sköter de funktionella krav som vi på Trafikverket har ställt.

Mer läsning

Annons