Vidare till allehanda.se

Absurt uttalande om Voons konkurs – kan inte ha kommit som någon överraskning

Med anledning av artikeln Efter Voons konkurs – över 14 000 listade hos hälsocentralen: "Läget är ansträngt".

Verksamhetschefen Helena Rödén, chef för hälsocentralerna i Ådalen, säger i artikeln "Ja, vi visste ju ingenting förrän det uppdagades för alla andra", apropå Voons konkurs. Detta trots att Voon redan i juni i samband med ett medlemsmöte signalerade om att ett kraftfullt besparingsförslag skulle sjösättas. Likaså att kontakter togs med landstingets Vårdval i augusti där vi berättade om att vi var bekymrade över läget och ville hålla landstinget informerade om situationen.

I september besökte Voons ledning Vårdvals tjänstemän plus ekonomidirektören och diskuterade den situation som uppkommit där vi bland annat föreslog en avbetalningsplan för röntgen, laboratoriekostnader och mediciner. Med vändande post fick vi avslag på detta förslag.

Varför inte säga som det är? Sanningen kommer ju som bekant alltid fram.

Den 11 oktober träffade vi återigen på egen begäran Vårdvalspersonalen, ekonomidirektören och tre av landstingets ledande politiker, Jan-Olov Häggström, Per Wahlberg och Hans Hedlund för att ta en ny diskussion om läget i Voon. Politikerna lovade då att ta upp problematiken till politisk bedömning, vilket aldrig blev av eftersom ordföranden i regionstyrelsen vägrade ta upp ärendet.

Den 17 oktober ringde ekonomidirektören Lars Halén upp mig och meddelade att det inte skulle bli någon avbetalningsplan. 15 minuter senare låg denna information ute på landstingets hemsida.

Den 25 oktober, samma dag som banken frös vår kredit som hade 1,9 miljoner outnyttjat, hade vi återigen ett medlemsmöte (77 deltagare) som uppmanade oss att försöka få till stånd en rekonstruktion.

Inom tre dagar hade vi också med medborgarnas stora hjälp lyckats samla in 1,3 miljoner för att försöka rädda verksamheten. Veckan därpå, tisdag den 30 oktober, besökte ledningen affärsjurister i Umeå, fick samma dag, 15 minuter senare, kontakt och hjälp av vår blivande konkursförvaltare, och efter att personalen först och pressen sedan dagen därpå, onsdag den 31 oktober, fick beskedet om att konkursansökan skulle lämnas in samma dag gjorde konkursförvaltaren en mycket bra genomgång med personalen om vad som gäller vid konkurs samt hur reglerna om lönegaranti fungerar.

Mycket av ovanstående kan inte vara okänt för landstinget med tanke på medias ständiga rapportering av utvecklingen och därför förefaller Helena Rödéns uttalande om Voons konkurs som en "överraskning" som väldigt absurd.

Detsamma gäller övriga svävande vaga uttalanden i artikeln om huruvida man försökt anställa den personal som tidigare arbetat förtjänstfullt på Voon. Enligt tidigare lednings kännedom har i princip inget intresse visats från landstinget för att rekrytera personal från Voon till hälsocentralen, som nu är i stort behov av kompetens. Är stafetter att föredra framför fast personal?

Varför inte säga som det är? Sanningen kommer ju som bekant alltid fram.

Nils-Gunnar Molin, före detta ordförande i Voon

■■ Följ Allehanda Ordet fritt på Facebook