Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

AB Volvo långt ifrån förväntningarna

Annons

AB Volvo redovisar en vinst före skatt på 1 704 miljoner kronor för tredje kvartalet - en dryg miljard sämre än snittförväntningarna och aktien rasar.

Det var ett tufft kvartal, säger vd Olof Persson.

Motsvarande period 2012 var vinsten 2 370 miljoner kronor. Nu hade analytiker i genomsnitt räknat med en vinst på 2 864 miljoner kronor, enligt Reuters sammanställning.

Volvos B-aktie föll direkt med runt sex procent på Stockholmsbörsen.

Det var ett tufft kvartal. Men man ska vara medveten om att vi är mitt inne i ett teknikskifte, säger vd Olof Persson vid en presskonferens.

Han pekade på att det i Europasystemet nu produceras tre olika produktlinjer.

Vi har en plan och en strategi och den följer vi, säger han.

Enligt Persson börjar nu orderböckerna att fyllas av beställningar på den nya typen av lastbilar som Volvo lanserade tidigare i år.

Parallellt pågår effektiviseringar inom bolaget. Produktionskostnaden per producerad lastbil är på väg ner, enligt Persson.

Företaget fortsätter att i hög takt genomföra effektiviseringsåtgärder som bland annat innebär neddragningar av antalet anställda och konsulter på tjänstemannasidan. Sparandet är inte nytt, men att 2 000 personer ska bort inom stabs- och koncerngemensamma funktioner var ett nytt besked. En del av de tjänsterna finns i Sverige.

Det här är inte en konjunkturberoende åtgärd. Det här ligger i de strukturella förändringar vi vill göra i bolaget. Vi har varit tydliga med att när vi hittar oklara roller eller dubbelarbete så adresserar vi det, säger Olof Persson till TT.

I början av 2014 ska det vara klart var tjänster försvinner.

Men det är klart att i våra stora länder, som Sverige, Frankrike, USA och Japan, där kommer vi att få se åtgärder.

Programmet ska leda till besparingar på 4 miljarder kronor.

Omsättningen uppgick till 64 880 miljoner kronor, jämfört med 68 256 miljoner kronor ett år tidigare.

Försäljningen men framför allt lönsamheten och orderingången var sämre än väntat, säger Hampus Engellau, analytiker på Handelsbanken.

Det dåliga resultatet kan delvis förklaras av valutaeffekter, som påverkar negativt med 500 miljoner kronor mer än väntat.

Men tittar man på den underliggande lönsamheten är den ändå 14 procent sämre än väntat.

Förklaringen är även enligt Engellau den omfattande produktlanseringen som Volvo har gjort under året. Dubbla produktutbud har gjort att Volvo inte har tillräckligt med produktionskapacitet för att kunna leverera mer på kortare sikt. Kunder väljer då att avvakta eller gå till en konkurrent.

Tittar man på orderingången och jämför med Mercedes och Scania på viktiga marknader som Europa, Nordamerika och Brasilien så är Volvo svagare.

Men Engellau tror inte att Volvoledningen har magont över resultatet.

Volvo ser inte det här på kvartalsnivå. Det handlar om att ha ett nytt konkurrenskraftigt produktutbud i Europa, och senare Nordamerika och även i Asien, när dessa marknader återhämtar sig de kommande åren. Då kanske Volvo kommer att göra bättre ifrån sig än andra, säger han. Men kortsiktigt, sett till den kvartalshysterin vi ägnar oss åt, så är det ju en besvikelse.

Mer läsning

Annons