Annons
Vidare till allehanda.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

300 bilar senare fyller Hans 60 år

1955 kom Messerschmitt med modellen KR200.
Samma år föddes Hans Sjöberg.
Och tror ni inte att bilar blivit Sjöbergs intresse nummer ett?

Hans Sjöbergs enorma bilintresse torde emellertid ha väldigt lite att göra med Messerschmitts trehjuliga mikrobil; det är amerikanare som gäller för dagens jubilar.

– Det har blivit så, säger han och skrattar.

Är det ett arv efter föräldrarna?

– Nej, nej, nej! Tvärtom. Farsan har haft mycket synpunkter. Som ung körde jag rallycross i tio år, och därefter har det liksom bara fortsatt.

Passande nog träffas vi i ett mattält på den stora, årliga bilutställningen Wheels i Umeå. Hans Sjöberg kommer dit med en färsk framgång i bagaget.

– Midsommarhelgen vann jag i Junsele. Jag ställde upp med en Mercury -49 Kustom. Tiotusen kronor i förstapris. Kul att vinna när det är klubben som utser bästa bilen.

– Även om jag inte håller på med bilar för att i första hand tjäna pengar så är det ju inte fel att få in en slant som man kan satsa vidare i verksamheten.

Till välbesökta Wheels Umeå tog sig hans Sjöberg och hans fru Ann Sjöberg i en Impala cabriolet från 1960.

– Jag brukar säga att den senaste bilen alltid är den mest intressanta. Den här rackarn fick jag hem i torsdags, så då tyckte vi att den ska få följa till Umeå. På håll ser lacken okej ut, men kom så ska visa. Det kommer att bli slipning och omlackering här.

Det är i dag som Hans Sjöberg blir 60-åring. Men läs detta innan ni ger er iväg hem till honom för att kasta serpentiner:

Hans Sjöberg är inte hemma på Sikelvägen i Själevad. Gissa var han befinner sig! På bilutställning i Härnösand.

– Det känns viktigare med bilträff än kalas. Men veckan efter min födelsedag bjuder jag in till öppet hus, med förhoppningsvis en trubadur på plats.

Genom åren har det blivit några bilar i verkstaden hemma hos Sjöberg. På frågan om HUR många skakar han bara på huvudet och skrattar.

– Kanske trehundra. Jag får ofta frågan om vilken jag har tyckt bäst om, men det är omöjligt att svara på. När jag har gjort i ordning en bil och sålt den så är det som om jag kopplar bort den totalt.

Men det finns exempel på när bilar inte blir bortkopplade så lätt.

I början på 90-talet byggde Hans Sjöberg en Chevrolet Coupe, som senare såldes. I våras dök samma bil upp i en annons – och Hans Sjöberg tvekade inte att köpa tillbaka kärran, som hade gått från cerise till mörkgrön i färgen.

– Det var en gubbe i 70-årsåldern som hade lagt ut den. Jag köpte den osedd.

För inte länge sedan stod 17 bilar i Hans Sjöberg många garage i Örnsköldsvik. Men så sålde han en handfull, och är nu nere på "bara" ett dussin.

– Det bara händer att antalet ökar. Jag antar att det beror på att det är lättare att köpa än att sälja.

Hur resonerar du när du bestämmer dig för att köpa ett objekt?

– Helst ska bilen vara körbar på stört. När jag var 25 år kunde jag ta vad fan som helst, men inte nu längre. Det är först när man har gjort lite grejer med en bil som man kan säga att det är ens bil. Gör man inget så har man liksom någon annans bil.

– Förr i tiden kunde jag nog göra en eller två bilar per vinter. Nu tar det tre, fyra år att få ihop en bil. Man är inte odödlig längre.

Är du noga när du bygger?

– Jo, om det handlar om rätt bil. Då kan jag vara väldigt petig. Men vissa bilar måste få vara lite råa också.

Är du hjälpsam?

– Jag kan berätta för andra vad jag tycker att de ska göra, men jag skruvar inte år andra. Här uppe i norr är man över huvud taget mer inställd på att var och en sköter sitt..

Hur mycket tid lägger du på dina bilar?

– Ibland kan jag hålla på en hel natt. Vissa dagar gör jag inte ett smack, men det är inte så ofta det inträffar.

Kör du fast någon gång?

– Det kan strula, men jag har aldrig varit med om att det inte gått att lösa.

Berätta om ditt lärarjobb på Parkskolan.

– Utbildningen riktar sig till elever som inte kommit in på program. jag drog i gång för tio, tolv år sedan. Det har gått för jävla bra. Vi hittar dem i grundskolan, tar in tio nya varje år – och det är över 80 procent som lyckas, från att ha varit utdömda i mångas ögon.