Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Jobbar för säkrare skoteråkning

/
  • Mikael Johansson känner en försiktig optimism inför skoterns framtid.– Trenden om förbudstyckandet börjar lätta. Det är ett fantastiskt fordon om det används på rätt sätt.

Tydligare regelverk och information ska göra skoteråkningen säkrare.
– Men vi kan inte reglera bort människors dåliga omdöme, säger Snofeds generalsekreterare Mikael Johansson.

Annons

Förra året dog 4 personer i skoterolyckor i Västernorrland och ytterligare 4 skadades. Sveriges skoterägares riksförbund, Snofed, med säte i Sollefteå, har sedan 2004 på uppdrag av vägverket tagit fram olycksstatistik för att kunna arbeta förebyggande. Uppgifterna får de från tidningar, tv och radio.

– Dödsolyckor är det vi har mest koll på. Det vanligaste är att man kör in i något fast föremål, eller genom isen, säger Mikael Johansson.

Han berättar att skotern alltid är ett objekt för förbud, medan andra fordon har en social acceptans. I Sverige dog 2006, 11 personer i snöskoterolyckor, 55 i motorcykelolyckor och 26 i cykelolyckor.

– Vi måste förbjuda för det är för farligt, det hör man aldrig när det gäller andra fordon. Skulle man förbjuda cykeln för att det dör 25 personer på cykel under ett år, det går ju inte. Lösningen är inte fler förbud, utan tydligare regelverk. Idag är allt så otydligt och skotertrafiken kontrolleras inte heller som biltrafiken.

Många dödsolyckor beror på alkohol och förra året var den genomsnittliga åldern för skador vid skoterolyckor 30 år och för dödsolyckorna var den 39.

Snofed försöker sprida information och delta vid skoterträffar. Via förarutbildning lär också de yngsta förarna sig om skotersäkerhet. Snofed samarbetar med det nationella snöskoterrådet, som jobbar för att snöskotertrafiken bedrivs utan att människor, djur, miljö eller egendom skadas eller störs.

Annons
Annons