Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

"Svenskt rekord i lyckade starter"

/
  • Från den 11 januari 2009 kommer Höga Kusten Flyg att ha sju dagliga avgångar från Örnsköldsvik.
  • Så här nöjd var Höga Kusten Flygs ordförande Jan-Olof Backman vid den första avgången den 14 januari 2008.
  • Höga Kusten Flygs Jan-Olof Backman ser fram emot ett framgångsrikt 2009; nu när hans bolag är ensamt om att trafikera Örnsköldsvik-Stockholm.

Nybildade Höga Kusten Flyg AB går betydligt bättre än väntat. Visserligen blir det förlust första året om man inkluderar uppstartskostnader – men det borde ha varit värre.

Annons

– Det här är svenskt rekord i lyckade starter, säger bolagets ordförande Jan-Olof Backman.

Det som skett med flygtrafiken i Örnsköldsvik det senaste året är närmast osannolikt. Den lilla nykomlingen skrämde först Skyways på flykt – sedan fick den jätten SAS att dra sig tillbaka.

– Av många företag man varit med om att starta är det här ett som jag önskar att jag inte hade behövt dra igång.

Så är det ju; att hade SAS haft en produkt som i större utsträckning tilltalat främst näringslivet i Örnsköldsvik – då hade Höga Kusten Flyg inte funnits i dag.

I Höga Kustens målsättning stod, och det gäller givetvis fortfarande, att bidra till fler turer och att sälja biljetter billigare än vad SAS gjorde.

När nu Höga Kusten från och med den 11 januari trafikerar sju turer om dagen, och dessutom håller lägre priser än SAS, är det inte konstigt att det undras hur den konsten går till.

Ett par svar finner man i att flygvärdinnorna även jobbar med företagets callcenter och vid incheckningen. Och i stället för att resa med taxi till hotellboende i centrala Örnsköldsvik har Höga Kusten ordnat boende uppe på flygplatsen.

– Nu är det vi som är ensamma, och gör vi fel så kommer vi att få höra det. Om inte vi har en bra produkt så kommer man inte att vilja resa med oss, så enkelt är det. Det är nu det börjar, säger Jan-Olof Backman.

Annons
Annons