Annons

Annons

Annons

Ett grönare Örnsköldsvik

Insändare
MP: Ö-viks nya resestrategi är en resetragedi

Detta är en insändare.Åsikterna är skribentens egna.

I en tid då vi nästan dagligen läser om negativa globala klimat- och miljöförändringar såsom översvämningar, extremtorka och enorma skogsbränder, då förväntar man sig att kommuner tar sitt ansvar och drar sitt strå till stacken för att minska de negativa klimatpåverkningarna.

I en tid då alla måste hjälpas åt att minska vårt ekologiska fotavtryck bestämmer Örnsköldsviks kommun med kommunalrådet Anna-Britta Åkerlind (C) i spetsen att gå i motsatt riktning.

Per-Gunnar Fahrbring (MP) är starkt kritisk till kommunens nya resestrategi.

Bild: Erik Mårtensson

Nu skall tåget inte vara ett ”första val” längre, utan nu stavas Örnsköldsviks kommuns resestrategiinriktning med ”transportneutralt” i stället!

Annons

Annons

Inte nog med att Örnsköldsviksborna får betala 37 200 000 kronor eller dagligen får punga ut med 100 000 kronor till Gideå flygplats, så görs även kommunens resestrategi om.

Anna-Britta Åkerlind menar att vissa politiker känt sig tvungna att ta tåget framför flyget och nu skall även ekonomiska och sociala aspekter räknas in förutom de ekologiska. Ordningen på dessa tre aspekter kan man bara gissa sig till.

Beslutet går tvärs emot allt vad klimat- och miljömål heter, och bidrar till ökade utsläpp som nästa generation får betala. Har inte Anna-Britta Åkerlind (C) och hennes kollegor i kommunfullmäktige läst Parisavtalet och tagit del av densamma?

Vokabulär som ”transportneutralt” verkar ligga i samma korg som Tidöpartiernas förslag om att energiförsörjningen skall vara produktionsneutral – alltså att inget alternativ skall prioriteras vilket innebär att kortsiktighet går före långsiktiga, hållbara alternativ!

Om man ser till utsläppen av växthusgaser, CO2, är tåg utan jämförelse sett det miljövänligaste motordrivna färdmedlet för persontransporter i Europa, jämfört med flyg och bil. Under en flygresa mellan till exempel Stockholm och Göteborg släpps lika mycket koldioxid ut som om vi skulle åka tåg samma sträcka 74 000 gånger!

Enligt Naturskyddsföreningen subventionerar svenska staten inrikes- och utrikesflyget med minst tio miljarder kronor per år i Sverige. Bland annat i form av befrielser från bränsleskatter, momsbefriade utrikesresor och nedsatt moms på inrikesresor.

Annons

Tänk om tåget fick lika mycket i bidrag som flyget erhåller varje år i detta land!

Vi inom Miljöpartiet i Örnsköldsvik och Västernorrland är starkt kritiska till Örnsköldsviks kommuns nya resestrategi eller rättare sagt resetragedi. Vi kräver att de omprövar sitt ställningstagande att transportneutralisera resandet.

P-G Fahrbring, miljöpartiet i Örnsköldsvik

Johanna Simonsson, distriktsordförande Miljöpartiet Västernorrland

Annons

Annons

Nästa artikel under annonsen

Till toppen av sidan