Flyg mer Ö-viksbor, manar kommunalrådet Anna-Britta Åkerlind i ÖA. En minst sagt förbluffande uppmaning i en tid när vi allmänt uppmanas att dra ner på flygresor.
Syftet är ju att minska de stora utgifterna för att driva vår flygplats. Men är det nödvändigt med tre flygplatser i länet? För Örnsköldsvik är det ingen långresa till Umeå. Örnsköldsvik och Kramfors kämpar för sina flygplatsers överlevnad. En tanke som varit uppe är ett samgående mellan orterna. Botniabanan stryker förbi Kramforsfältet.
Annons
Annons
Förslagsvis, bygg ett gemensamt resecenter tillsammans med Kramfors och Sollefteå vid nuvarande Västeraspby/Höga kusten airport för direkt omstigning mellan tåg, buss och flyg. Samt en bana att bogsera ut planen till landningsbanan. Restiden från Örnsköldsvik är knappt 30 minuter med tåg, samma tid som det tar att resa till nuvarande flygplatsen. Kan det dessutom bli persontrafik på upprustade Ådalsbanan från Långsele/Sollefteå är det ett ytterligare plus.
Med denna tanke kunde Örnsköldsviks flygplats slopas.
Börje Göransson

Örnsköldsviks flygplats och Höga kusten airport.
Bild: Robbin Norgren, Shanelle Nordgren