Örnsköldsviks Allehanda gick med vinst och gjorde ett urstarkt 2022. Vi har en stabil digital läsaraffär och annonsaffären går starkt trots en skakig omvärld. Det är verkligen jätteroligt att både läsare och annonsörer vill hänga med oss.

ÖA.s chefredaktör Sandra Bygdén Shameh och nyhetschef Linn Grundberg glädjs åt ÖA:s starka resultat.
Bild: Izabelle Nordfjell
Så mycket som två tredjedelar av ÖA:s nästan 12 000 prenumeranter är digitala. Nu när kostnaderna för papper skenar och att köra ut tidningar blir allt dyrare, har ÖA en klar fördel i att redan ha gjort stora delar av den digitala omställningen. Örnsköldsviks Allehanda var tidigt ute med att registrera en nyhetssajt, bland de första i Sverige. Och även om papperstidningen varit en kär vän till morgonkaffet, så har många Ö-viksbor snabbt anammat att läsa sina nyheter via e-tidningen.
Annons
Annons
De flesta i samband med att ÖA gick över till postdistribution i stora delar av vårt utgivningsområde under 2018. E-tidningen har kommit att bli en mycket uppskattad produkt och på dess plussida finns ju också miljöaspekten. Att i Sundsvall trycka en produkt, som blir gammal redan dag två, och sen köra den över 20 mil till kund börjar bli hållbart tveksamt.
Under hösten har redaktionen aktivt jobbat för att göra ännu mer kvalificerad journalistik, och vi satsar så klart vidare under 2023. Våra reportrar har fördjupat sig i metoder för gräv och granskning och vi har lanserat en rad vinjetter, under vilka vi publicerar mer genomarbetad journalistik. Förutom ÖA granskar och ÖA avslöjar har vi ÖA dokument, där vi rekapitulerar en nyhetshändelse och följer upp vad som hänt. I ÖA möter får du som läsare träffa en Ö-viksbo med en stark story. Vår ambition är att ge er läsare fler perspektiv och mer fördjupande nyheter.

ÖA:s Mattias Persson och Pelle Hägglund gör succé med podden Nedsläpp Modo.
Bild: Bildbyrån
Vi har också testat nya publiceringsformer under förra året, där vår podd Nedsläpp Modo gör succé och snabbt har blivit en av landets mest lyssnade hockeypoddar. Som några av er uppmärksammat, har ÖA slutat att regelbundet publicera inlägg på Facebook. Skälen är flera, bland annat att vi inte får någon större direkttrafik därifrån och att det är mycket jobb med moderering av kommentarer. Vi fokuserar nu därför på att sprida vårt material i sociala medier via Instagram och LinkedIn istället, då vi anser att det gör mer nytta för oss.
Örnsköldsviks Allehanda står starka lokalt, men kan också dra nytta av vår ägarkoncern Bonnier News. I vår lanseras ett spännande samarbete där du som ÖA-läsare enkelt kommer kunna lägga till Expressen och Dagens Nyheter till din prenumeration. Det blir toppen för dig som älskar nyheter.