Annons

Annons

Annons

krönikaÖrnsköldsvik

Sandra Bygdén Shameh
Jag trodde ”klickjakten” var överstökad

Text: 

Det här är en krönika.Analys och värderingar är skribentens egna.

Jag trodde att debatten om ”klickjakt” skulle försvinna när vi för några år sedan la vår nyhetssajt bakom betalvägg. Men precis som kvällstidningarna ofta anklagas för att vilja ”sälja lösnummer” trots att stora delar av deras läsare numera är digitala, så dyker kommentarerna om att ÖA ”jagar klick” fortfarande upp.

Inget kunde vara mer fel. Sedan flera år tillbaka bygger vår läsar- och annonsaffär inte på snabba klick och flyktiga läsare. Det vore faktiskt direkt skadligt för oss att med berått mod lura läsarna med så kallade ”click bait-rubriker”. I och med att hela vårt journalistiska innehåll är bakom betalvägg, krävs det att du är prenumerant för att kunna ta del av det. Därmed är det också svårt att med braskande innehåll locka stora mängder trafik till vår sajt.

Annons

Bild: Daniel Gustafsson

Annons

Visst håller vi koll på hur många ”klick”, eller sidvisningar som det egentligen heter, både en enskild artikel och hela vår sajt har. Men det är bara ett av många mätvärden vi tittar på i våra dashboards. Minst lika viktigt är hur ofta våra prenumeranter besöker oss per dag och vecka, hur länge de läser en artikel och hur många artiklar per besök de läser – alltså hur lojala prenumeranterna är. Att en enskild artikel läses av jättemånga en dag är roligt – det visar oss att vi är på tå med en händelse, eller kanske har råkat hitta en ”snackis” bland Ö-viksborna. Men i slutändan är det är den långsiktiga, stabila läsningen som vi strävar efter.

Vår prenumerationsaffär bygger nämligen på trogna kunder och ÖA har en hög hushållstäckning i Örnsköldsviks kommun. För att vi ska ha en hållbar affär över tid, gäller det att de prenumeranter vi har är nöjda med vårt arbete och journalistiska innehåll. Att de inte känner sig lurade av rubriker, till exempel.

En bra rubrik väcker intresse och känslor, och får läsaren att vilja veta mer. Det vill säga: läsa hela artikeln. Sådana rubriker kan man sätta utan att vilja ”jaga klick”. Vi vill ju att vår journalistik ska nå ut! Därför jobbar vi dessutom än mer med att vässa vårt berättande och uppbyggnaden av våra texter, så att du som läsare lätt ska kunna ta dig igenom hela artikeln. Och vilja läsa mer!

Annons

Annons

Som ett led i att mäta hur nöjda, eller missnöjda, våra läsare är gjorde vi förra vintern en stor läsarundersökning. Den visade bland annat att ni läsare vill ha mer gräv, och granskande journalistik. Under sensommaren och hösten har vi tagit steg mot att göra mer kvalificerad journalistik. Vi har smugit ut fem olika vinjetter, under vilka vi vill ge er mer genomarbetad journalistik.

Förutom ÖA granskar och ÖA avslöjar har vi ÖA dokument, där vi rekapitulerar en äldre händelse och följer upp vad som hänt sen dess. I ÖA möter får du som läsare träffa en Ö-viksbo med en stark story, det kan vara en sjukdom som vänt upp och ned på livet eller ett beslut som präglat personens liv. Här före jul kommer vi också lansera ÖA berättar – där ger vi oss ut i bygden och skildrar ett större fenomen eller samhällsfråga genom de lokala exemplen.

Väl mött i spalterna!

Annons

Annons

Nästa artikel under annonsen

Till toppen av sidan