Annons

Annons

Annons

Elbilar i Ö-vik

Insändare
Problemen att snabbladda elbil är redan lösta

Detta är en insändare.Åsikterna är skribentens egna.

Isabelle Palo tar i sin krönika ”Ska man vara en Einstein för att ladda elbilen?” (ÖA 28/10) upp ett verkligt problem med de flesta elbilar idag. Det är krångligt att snabbladda dem. Diverse olika laddnätverk kräver olika sorters betalning, ibland är det taggar, appar eller något annat betalsätt. Dessutom finns det ibland endast en laddare och den kan vara upptagen av någon annan vilket gör att det blir kö eller så är laddaren ur funktion av någon anledning.

Annons

Det bör nämnas att snabbladdning är något man som elbilist nästan enbart gör på långresor, till vardags laddar man bilen hemma och då slipper man allt krångel, det är bara att koppla in bilen och betalningen dras automatiskt på din elräkning. Man brukar säga att cirka 95% av all laddning sker hemmavid, givetvis beroende på hur man använder bilen. Det är bra ekonomiskt också eftersom att det kostar cirka 2kr milen att ladda hemma.

Annons

Det fiffiga här är att problemen som Isabelle tar upp, trots att de är riktiga, faktiskt redan är lösta. Det vill säga, om man kör en elbil av märket Tesla.

Bild: Erik Wikström

Tesla har nämligen ett otroligt smidigt system för snabbladdning som kallas plug and charge. När man köper en Tesla, registreras ett kreditkort med Tesla-kontot. När man sen kopplar in en Tesla för att snabbladda på Teslas egna laddnätverk, sköts betalningen automatiskt via laddsladden. Du kliver ur bilen, stoppar in sladden, sen sköts laddning och betalning automatiskt och digitalt med samma kort som du använde för att köpa bilen med. En snabbladdning tar normalt 15 minuter, sen kopplar man ur och fortsätter resan.

Så, vad behöver då göras? Jo det bör införas krav på stöd för standarden plug and charge (ISO 15118-20) för alla elbilar och snabbladdare så att alla elbilsförare får uppleva hur det kan vara enklare att snabbladda elbilen än att tanka fossilbilen.

Annons

Därefter bör det införas krav på tillgänglighet, laddare som är nere 1 procent av tiden eller mer måste sorteras ur systemet. Dessutom bör effektkrav finnas så att det inte tar onödigt lång tid att ladda.

Tesla lanserade sitt laddnätverk 2012. Det är nu dags för biltillverkare, laddnätverk och lagstiftning att försöka komma ikapp.

Johannes Brorsson

Annons

Annons

Nästa artikel under annonsen

Till toppen av sidan