Annons

Annons

Annons

Örnsköldsvik

Läsartext
Jubileumsmusik och uruppförande i Själevads kyrka

Cecilia Gelland, viola, och Håkan Dahlén, orgel, gav en konsert i Själevads kyrka i söndags som man inte kommer glömma så lätt.

Detta är en läsartext.

Håkan Dahlén och Cecilia Gelland spelade i Själevads kyrka.

Annons

Man kommer inte att glömma två konstnärer som ligger i det absolut högsta artistiska skiktet i Sverige. Man kommer heller inte glömma konsertens program – i stort sett modernistisk musik.

Frånsett Camille Saint-Saëns ”Svanen”, var alla verk komponerad inom de senaste 25 år. Alla programmets verk hade i sig själv betydande kvaliteter, men för mig blev en sak helt klar under konserten: Gelland och Dahlén skapade en artistisk aura runt verken som lever vidare i mitt sinne! Det är inte så ofta att det händer med modernistisk musik.

Annons

Annons

Det första verket – Fredrik Högbergs ”Jubilee Theme 2021” till Musikaliska Akademins 250-årsjubileum – fick rytmisk vigör parat med bruken av förstorade intervall samt romantiska inslag. Redan i Högbergs verk märktes balansen mellan violan och orgeln och Dahléns utmärkta registrering av orgeln. Inte minst konsertens sista verk, Högbergs ”The Bubble Tune” från 1998 blev otrolig elegant framfört av Gelland och Dahlén!

Ett huvudverk vid konserten var ur-framförandet av Gunnar Buchts franskinspirerade viola-konsert – ”Concerto de Marle” – transkriberat av Jörgen Häll till version för orgel. Verket har ett ”franskt” inflytande och spåras i detaljarbetet och den precision med vilken instrumenten avlöser varandra – där ”instrumenten” i detta sammanhang betyder registrering av orgeln. Resultatet blev en fullgod konsert för viola och orgel tack vara Håkan Dahléns geniala registreringsförmåga! Gellands fantastiska violaspel smög sin in, bak och över orgelns klangvärld – och inte minst hennes bottensäkra intonation! Bländande!

Av Peter Lyne fick man ”Swans returning”, originalt för viola och piano, nu i version för viola och orgel. Verket tar som sin inspirationskälla Saint-Saëns välkända stycke – främst de tre första tonerna. Även om Lynes stycke hade ett markant modernistiskt uttryck, behandlade han det tematiska med finess och stil och lät lekfulla och rörliga avsnitt växla med elegiska delar.

Annons

Konserten var den sista i serien ”Musik i oktober”, ett samarbete mellan Örnsköldsviks Musiksällskap och Örnsköldsviks södra pastorat. De 11 konserterna blev en betydande succé, alla musikstilar och genrer var representerade och man nådde också utanför tätorten. Viktigast av allt –konserterna var mycket välbesökta! ”Musik i oktober” måste finnas också nästa år!

Rune Andersen

Annons

Annons

Nästa artikel under annonsen

Till toppen av sidan