Annons

Annons

Annons

Annons

Att vara förälder

Insändare
2 av 3 gymnasieelever kommer inte kunna möta arbetslivet

Detta är en insändare.Åsikterna är skribentens egna.

2000 gymnasieelever i Västernorrland som nu börjar trean på gymnasiet kommer i juni nästa år ta studenten utan de färdigheter som behövs för att klara sig i arbetslivet. Vi på Ung Företagsamhet i Västernorrland (UF) möter dagligen elever på grundskolan och gymnasiet med fantastiska idéer.

Bild: Felicia Andersson

Under läsåret 21/22 fick vi bland annat följa Focus Resource UF, som hjälper elever som har diagnoser och andra svårigheter att öka sin koncentration och fokus i skola med en tyngdväst. Vi följde även Skyltglad UF som vill sprida glädje och väcka uppmärksamhet. Skyltglad har idag tagit steget från UF till att driva vidare som företag.

Annons

Annons

Varje år etablerar, driver och avvecklar ca 1 000 gymnasieungdomar i Västernorrland ett UF-företag där bara fantasin och beslutsamheten sätter gränserna. Att släppa loss fler elevers idéer, handlingskraft och mod skulle göra Sveriges ungas framtid betydligt ljusare. För att göra det krävs faktiskt varken pengar, radikala politiska beslut eller resurskrävande insatser på skolorna.

Just nu pågår en ämnesbetygsreform som leds av Skolverket, där kurser ska göras om till ämnen. Från 2025 kommer gymnasieelever återigen få ämnesbetyg istället för kursbetyg. Vi stöttar fullt ut utredningens mål men är av vad vi kan se av det pågående arbetet mycket oroliga för att Skolverkets förslag kan försvaga elevernas färdigheter i entreprenörskap och företagsamhet. En av tre på gymnasieskolan får idag färdigheter i entreprenörskap. Det är bra, men betyder samtidigt att två av tre aldrig får den chansen.

Vi vill därför att regeringen säkrar entreprenörskapsämnet på samtliga gymnasieprogram. Detta ligger också helt i linje med läroplanen. Företagandets inverkan på unga bekräftas också av forskningen. En studie från Ratio visar att personer som drivit ett företag i gymnasieskolan i genomsnitt har motsvarande en månadslön mer i årsinkomst, och 20 procent lägre sannolikhet att blir arbetslös, jämfört med de som inte gjort det. Lärare över hela landet vittnar också om hur mycket eleverna växer genom sin utbildning.

Annons

86 procent av lärarna instämmer i att eleverna blir mer självständiga och ännu fler, 88 procent, säger att eleverna lär sig att ta större ansvar. I en orolig omvärld är det viktigt att Sverige rustas för att fler jobb skapas, så att samhället håller ihop. Inte minst i arbetet för en lyckad integration krävs att skolan bidrar till att stärka ungas livschanser. Det finns ett snabbt ökande behov av praktisk kunskap som kan öppna upp för en större kreativitet och företagsamhet hos dagens unga – oavsett bakgrund. Fler modiga och kreativa elever gör Sverige starkare, fler jobb skapas, tillväxten stärks, hela samhället och välfärden förbättras när alla får chansen. Går det bra för våra unga, går det bra för Västernorrland och för Sverige.

Elin Andersson Regionchef, Ung Företagsamhet Västernorrland

Elin Andersson Regionchef, Ung Företagsamhet Västernorrland

Annons

Annons

Till toppen av sidan