Annons

Annons

Annons

Annons

Ett grönare Örnsköldsvik

Insändare
ÖA saknar helt kritiska frågor om flyget

Detta är en insändare.Åsikterna är skribentens egna.

En sökning på google (site:allehanda.se Hasse Tavér Robert Gyllroth) ger ett resultat på 59 artiklar skrivna av Hasse Tavér, mellan november 2014 och augusti 2022, om Örnsköldsviks flygplats och dess chef Robert Gyllroth.

Inkluderas orden ”klimat” eller ”miljö” sjunker resultatet till 0.

I alla dessa artiklar betecknas ökad flygtrafik som ”supernotering” eller ”rekordsiffror”. När flyget under en period varit borta och därefter återkommer är det, förstås, ett ”glädjebesked”.

Det kan man förstås tycka, att det är bra om staden har en flygplats som kan transportera medborgarna till huvudstaden. Inget fel med det.

Annons

Annons

Man kan även tycka att vissa kritiska frågor saknas. Hur är det nu med miljöaspekterna kring flyget? Hur mycket av min skatt går åt för att finansiera andras flygande? Tycker medborgarna i kommunen att det är rimligt att varje år stötta flygplatsen med drygt 20 miljoner kronor?

Det går en röd tråd genom dessa 59 artiklar. Flyget behövs för stadens näringsliv. Det är till och med mycket viktigt att vi har en flygplats med dagliga avgångar till Stockholm. I en artikel från 27/10 2021 anger Sweco att skattebortfallet skulle bli 215 miljoner kr/år om flygplatserna i Sundsvall, Kramfors OCH Örnsköldsvik skulle läggas ner.

Den 15/8 återupptogs trafiken från Örnsköldsviks flygplats efter 6 månaders uppehåll. Hur blev det egentligen med det där skattebortfallet? Har någon räknat på det?

I enlighet med Tavérs flygaktivism ställdes förstås inte en enda kritisk fråga till Sweco. Hur stort blir skattebortfallet om enbart Örnsköldsviks flygplats läggs ner? Hur många ton CO2-utsläpp genererar flyget till Örnsköldsvik per år? Vad är egentligen tidsvinsten Örnsköldsviks centrum till Stockholms centrum med flyg respektive tåg? (Svar 1 timme)

Att artiklar som doftar flygfotogen och 1900-tal fortsätter att publiceras utan eftertanke, trots att Europas dricksvatten redan har börjat sina, förvånar egentligen inte.

Annons

Ledarskribenter i samma tidning kan skriva dag efter dag om vikten av klimatomställning. Men att kritisera den egna tidningens journalistik går inte. Man måste nämligen skilja på news och views. Det är jätteviktigt ser ni.

Annons

Uppenbarligen kan man inte framföra det internt eller ens kritisera andra tidningars journalistik. Det kanske går emot någon slags journalistisk etik att kritisera kollegor, vad vet jag?

Följden blir att ingen granskar lokaltidningars journalistik. Fortsätt som vanligt, inget att se, mer flyg, vad bra, hurra!

Man kunde önska att Tavérs chefredaktör påminner honom om att försöka formulera en kritisk fråga till sin kompis Gyllroth nästa gång han ringer.

Hur orolig är egentligen Gyllroth för klimatförändringarna och hur stora utsläpp genererar flygtrafiken mellan Örnsköldsvik och Stockholm? Hur går det ihop med kommunens klimatstrategi? Drivs planen som lyfter från vår skattefinansierade flygplats med ryskt flygbränsle?

Jon Fors

Annons

Annons

Till toppen av sidan