Örnsköldsvik

Läsartext
PRO:are från Ö-vik på resa till Gotland

Abramssons buss erbjöd PRO-föreningarna en resa till Gotland och vi var fem föreningar från Örnsköldsvik, som anmälde sig.

Detta är en läsartext.

Middag.

Annons

Den 7 juni startade resan med 50 förväntansfulla pensionärer. Med Fredrik Abramsson som chaufför och Lage Dahlquist som reseledare. Resan gick utan problem, bussfika vid Höga Kusten-hotellet och innan lunchen på Hacke gård fick vi lite sträckövningar av Själevads gympaledare.

Framme i Nynäshamn var det så tid att kliva ombord på Gotlandsfärjan. Vi åt middag på färjan, och efter tre timmar var vi i Visby och åkte vidare till Gustavsvik. Efter incheckning var alla ganska trötta och vi såg fram emot nästa dag. En del av föreningarna hade läst om Gotland och var väl förberedda, vi fick en fantastisk guide, Peter Dolk, som tog hand om oss på bästa sätt. Vi fick historien om Gotland från tidigt 12oo-tal till nutid.

På förmiddagen dag ett, blev det stadsvandring i Visby, där vi vandrade omkring på olika platser, bland annat Domkyrkan och en Botanisk trädgård.

Annons

Efter lunch blev det besök i Lummelunda-grottan. Vi fick först se en film om hur tre grabbar hittade grottan i mitten av 1950-talet. Grottan var färdig för besök av allmänheten i slutet av 1950. Vår guide i grottan berättade om de olika salarna och hur pojkarna hade hittat dem. Grottan var 170 meter lång men de fanns planer på att utöka den. Det är en droppstensgrotta med stalaktiter och stalakmiter med en spännande historia.

Stalaktiter och stalakmiter..

Dag två gick bussen till södra Gotland där vi först besökte Djupviks fiskeläge och där vi kunde se Karlsöarna. Nästa stopp blev Sudret och Gotlands sydspets där vi såg den berömda Hoburgsgubben.

Hoburgsgubben.

Gotland har cirka 100 kyrkor och vi besökte Öja kyrka med det vackra Triumfkrucifixet. Nästa stopp blev Kattlunds Museigård, en medeltidsgård om hur folket levde på 1200-talet.

Dag tre styrde vi kosan mot norra Gotland och Fårö. Ett stopp vid Bungemuseet och sedan färjan över till Fårö och ett besök på Bergmanscenter. Ingmar Bergman var ju öns stolthet och han ligger begravd där. Tillbaka åkte vi på västra sidan av ön med raukområdets Digerhuvud och Sudersands härliga sandstrand, åter via Slite mot Visby.

Samling vid Bergmans-info.

Stugor med tak av aggräs.

Vår guide, Peter, var med oss hela tiden och berättade allt om växter, människor, platser och han var mycket kunnig och det som han inte kunde, är inte värt att veta.

Hemresedag och vi var alla mycket nöjda och vid Hacke gård, avtackade vi Fredrik och Lage för deras insatser, och att vi hade känt oss säkra och fått bra information om aktiviteterna.