Annons

Annons

Annons

Annons

E4-genomfarten i Ö-vik

Insändare
Aktionsgruppen E4-tunneln: Vi vill se ljuset i tunneln – nu

Detta är en insändare.Åsikterna är skribentens egna.

Marianne Lundström från Aktionsgruppen E4-tunneln med sin namninsamling för en tunnel genom Åsberget.

Bild: Hampus Berglund Svensson

Annons

Följande kommentar är enbart mina egna:

Först av allt, tack alla ni som deltagit i kampanjen!

Nu efter tre års kamp för E4-tunneln kom beslutet som innebär att Örnsköldsvik även i fortsättningen får leva med E4 i centrala stan. Ett enligt min mening fullständigt oväntat, oacceptabelt och i grunden orättvist beslut.

Skäl för de hårda omdömet är följande: Trafikverket la E4-tunneln utanför sina 900 miljarder de disponerade trots att de i skrivelse skriver att: ”Trafikverket känner väl till den säkerhets- och risksituation som råder på E4, Örnsköldsvik.”

Annons

Annons

Trafikverket har, sannolikt enligt plan, befriat samtliga städer söderut från E4. (Ej Härnösand, E4 inte direkt i centrum). Enligt jämlikhetsprincipen får inte myndigheter särbehandla personer eller grupper, alla ska behandlas likvärdigt. Utifrån denna princip kan inte Trafikverket, enligt min mening, decennium efter decennium lämna Örnsköldsviksborna i denna situation – särskilt som man nu med sina 900 miljarder definitivt hade haft resurser att åtgärda.

Trafikverket har dessutom förklarat E4-tunneln samhällsekonomiskt lönsam. Alltså ytterligare ett skäl att ta med projektet i planen.

Mina högst personliga tankar är att om tidigare diskussion varit möjligt att fullfölja, att lösgöra oss från Region Västernorrland och övergå till Västerbotten hade utgången varit positivare. Mellan Örnsköldsvik och myndigheter och regering finns Sundsvall som ett filter med sina starka egna expansiva ageranden.

Att slutliga beslutet har fattats av regeringen, mitt eget parti gör det extra smärtsamt. Jag hade hoppats på att liv och hälsa skulle gå först även före det heliga ordet tillväxt. Tyvärr gjorde alliansen på sin tid samma sak, plockade bort Örnsköldsvik från planen. Med tanke på det är uppförsbacken för att lyckas i denna fråga stor. Men om de viktigaste aktörerna förmås sätta prio ett på E4-tunneln så är det möjligt.

Marianne Lundström

Annons

Annons

Till toppen av sidan