Annons

Annons

Annons

Annons

Örnsköldsvik

Läsartext
Elever på Parkskolan utmanade i Lean-spel – alla har en viktig roll

Jonas Lindberg från Örnsköldsviks Industrigrupp och Pernilla Hellman från DRIV innovation i Jämtland utmanade eleverna på Parkskolan med ett Lean-spel.

Detta är en läsartext.

Eleverna har delats in i två lag, Företag 1 och Företag 2. Nu väntar de på att få börja tävlingen.

Annons

Lean är en känd metod inom industrin för att utveckla sin verksamhet. Målet är att använda sina resurser så effektivt som möjligt och skapa maximalt kundvärde.

I spelet fick två elever vara kunder, resten delades in i Företag 1 och Företag 2. Var 15:e sekund gjordes en beställning och företagen skulle montera, lacka och köra beställningen genom ”maskinen” innan produkten, hopbyggd av lego, levererades till kunden. Mest vinst efter 4 omgångar vinner.

Tävlingen blev snabbt intensiv med höga ljudnivåer och frustration när materialet tog slut hos Företag 1. ”Jag behöver stora blå”, ropar någon men finns inga och produktionen stannar av. Även Företag 2 klaga på materialbrist. "Vi är för bra på att jobba, jag tänker ta det lugnt. Vi får ju inga leveranser”, säger en elev. En annan tillägger att det är kundens fel som kommer med så svåra beställningar.

Annons

Annons

Kunden Rahmat är besviken för att han fått så få leveranser under första omgången.

Efter första omgången har båda företagen stora minusresultat och kunden Rahmat är mycket missnöjd. "Jättedåligt! Jag fick inte ens 10 av 48 beställningar. Jag ska betala max halva priset!” Företag 2 får också kritik från kunden men svarar ”Det är omöjliga leveranstider! När kunden inte ens beställt är vi redan försenade”.

Mellan omgångarna görs en utvärdering. Produktionsflödet måste förbättras så båda företagen möblerar om. Företag 1 vill att produktionschefen ska hjälpa till vid behov och Företag 2 minskar sin batchstorlek från 6 till 4 produkter.

Omgång två är tystare. Kommunikationen är tydligare, "jag måste ha svarta” och "jag behöver blå dubbla och röda dubbla”. Bitar skickas fram och tillbaka. Eleverna arbetar snabbt och fokuserat.

"Maskinen" ansvarar för att bygga ihop produkterna.

Organisatören Jonas Lindberg från Örnsköldsviks Industrigrupp arbetar i projektet SIMMITT – Smart industriell modernisering i mittregionen. Projektet vill stärka konkurrenskraften hos små och medelstora tillverkande industrier i Västernorrland och Jämtland/Härjedalen.

Annons

Ett led i det arbetet är att skapa en industriell samverkansplattform i Västernorrland, ett annat är att samarbeta med utbildningsaktörer för att utöka kunskapen om tillverkningsindustrin som arbetsplats.

Annons

Jonas Lindberg från Örnsköldsviks industrigrupp berättar om projektet SIMMITT och deras arbete med att få fler ungdomar att utbilda sig för arbeten inom tillverkningsindustri.

”I industrin hamnar man i ett sammanhang där alla har en viktig roll i kedjan av aktiviteter för att leverera enligt kundens förväntan. Det är just det som Lean-spelet så tydligt visualiserar”, förklarar Jonas.

Fjärde omgången avslutas och eleverna kommer fram till att kommunikation och flödesvägar har gjort störst skillnad för effektiviteten. När resultaten redovisas står det klart att Företag 2 har vunnit.

James Dahlgren

Annons

Annons

Till toppen av sidan