Annons

Annons

Annons

Annons

Elbilar i Ö-vik

Insändare
Replik: Snart har förhoppningsvis ingen råd med dieselbil

Detta är en insändare.Åsikterna är skribentens egna.

Bild: Nadja Östlund Groop

Annons

Till pensionären med dieselbil som svarade (ÖA 3/3) på min insändare om att höja bränslet till 100 kronor per liter (Öa 19/2). Jag förstår din och andras upprördhet, utöver din insändare som var relativt snäll har det riktats några enstaka hot till mig och det räknade jag med. Ett pris på 100kr/liter är i princip ett förbud av flytande bränsle och det är nog en del av vad som krävs för att vi ska uppfylla våra klimatmål.

Annons

Annons

Nu har kriget i Ukraina visat ännu en aspekt på varför det är nödvändigt att omedelbart sluta med fossila bränslen. Det göder skurkstaters militärer vilket gör att de helt oprovocerat kan anfalla demokratiska länder i Europa vilket i värsta fall kan leda till ett tredje världskrig. Fossila bränslen dödar nu inte bara 8000 svenskar varje år i förtid indirekt genom luftföroreningar och ger barn hjärnskador utan även tusentals oskyldiga barn, kvinnor och män i Ukraina.

Du skriver att alla inte har råd med elbil, men nu när dieseln närmar sig 30kr/litern blir kanske frågan omvänd. Vem har råd att inte byta till elbil? Elbilar har en mängd ekonomiska fördelar, branschorganisationen Bil Sweden har nyligen räknat på hur mycket man kan spara på att byta till elbil.

”Det absolut billigaste är att bo i norra Sverige, och ladda hemma med privat laddning”, säger Mattias Bergman, vd för Bil Sweden.

Upp till 10000kr per år kan man spara på att köra elbil om man kör 1100 mil om året. Detta var för en månad sedan, nu när dieselpriserna rusat är det bra mycket mer.

Men många tycker att elbilar är så dyra i inköp. Själv köpte jag en begagnad elbil för 82 000kr, tyvärr är det inte alla som har råd att lägga ut så mycket pengar på en bil heller. För dessa finns det kanske möjlighet att privatleasa en ny elbil, de finns för 2500 kronor per månad och uppåt. Eller så får man vänta på att elbilarna blir ännu billigare, ju fler som kommer ut på andrahandsmarknaden desto lägre blir priset. Man räknar med att år 2023 ska nya elbilar kosta lika lite/mycket som fossilbilar i inköp. Att argumentera emot elbilar är som att argumentera emot platt-tv, de var också dyra i början.

Annons

Annons

Skatten på elbilar ligger på 360 kronor per år, service och reparationer är mycket billigare då det finns mycket färre rörliga delar i en elbil. Jag laddade i februari min elbil för 13 öre per kWh till elbolaget och cirka 60 öreper kWh till elnätsleverantören. Då min elbil drar cirka 2 kWh per mil blir det 1 krona och 50 öre per mil. Den som har solceller på taket kan komma undan ännu billigare.

Du argumenterar också för att staten kommer att behöva få in pengar när fler byter till elbil och det stämmer. De sänker nästa år bonusen från 70 000 kronor till 50 000 kronor för nya elbilar och kanske kommer det en kilometerskatt någon gång i framtiden. Men du ska inte tro att den hypotetiska kilometerskatten enbart kommer att appliceras på elbilar, om regeringen gör rätt kommer den självklart att slå ännu hårdare mot fossilbilarna som vi snarast måste få bort från våra vägar. I solidaritet med vår eftervärld och med Ukraina.

Johannes Brorsson

Annons

Annons

Till toppen av sidan