Annons

Annons

Annons

Annons

Annons

E4-genomfarten i Ö-vik

Insändare
Färdigställ E4 med en riktig förbifart!

Detta är en insändare.Åsikterna är skribentens egna.

I korsningen E4/Björnavägen ska det byggas en cirkulationsplats.

Bild: Izabelle Nordfjell

Annons

Vi kan på allehanda.se läsa om att rondellen vid E4/Björnavägen blivit nedprioriterad av Trafikverket och därmed försenas, men ska enligt projektledaren Jimmy Dahlbom inte påverkas av frågan om en tunnel genom Åsberget: “Nej, det är helt ett fristående projekt.” (sic!)

Det må vara korrekt att det av Trafikverket hanteras som olika projekt, praktiskt och finansiellt, men det två projekten ämnar att hantera samma huvudproblem: blandningen mellan den “lokala” trafiken och en stor mängd genomfartstrafik på E4. Den största orsaken till dålig luft, dålig trafiksäkerhet, stopp och köer är de 22 000 dagliga genomfarter på E4 som behöver göra ett eller flera stopp på väg genom staden. Det är accelerationer från noll och accelerationer i uppförsbacke för cirka 3 500 tunga fordon per dag som är pudelns kärna.

Annons

Annons

Trafiksäkerheten och tillgängligheten för den lokala trafiken kommer att öka med en rondell, men den kommer försämra tillgängligheten för genomfartstrafiken på E4 och öka miljöbelastningen med nya stopp. Med andra ord, en rondell med nuvarande utformning kommer bidra till ännu sämre luft i Örnsköldsvik. Om sedan tunneln kommer på plats kommer vi ha en rondell som är överdimensionerad för den lokala trafiken och som då löser ett problem som inte längre finns. Om tunneln däremot inte hade funnits på bordet hade rondellen sannolikt lagts planskild ovanför E4 och vi hade fått en bättre trafikplats utan stopp.

Tillgängligheten för genomfartstrafiken på E4 kommer öka med en tunnel och färre stopp ger lägre utsläpp längst tunnelns längd. Dock kvarstår problemet på resterande delar av sträckningen, exempelvis strax norr om tunneln vid Bröstarondellen där genomfartstrafiken fortfarande måste stoppa för lokal trafik. Med tunneln är E4 tänkt att gå på bro över den nya rondellen, vilket kommer ge inbromsning i nedförsbacke och acceleration i uppförsbacke. Tunneln är dessutom tänkt för 100 km/h så det kommer innebära innebära en ökad miljöbelastning i direkt anslutning till trafikplatsen.

De båda projekten påverkar alltså varandra i praktiken och risken är överhängande för suboptimering. Noteras bör att tunneln genom Åsberget inte har fått något besked om genomförande, utan är satt på väntelistan i Trafikverkets nationella plan. Men likväl påverkas alla andra projekt vi försöker driva igenom.

Annons

Annons

Det är dags för Örnsköldsviks kommun att byta strategi gentemot Trafikverket och börja sätta upp mål och ställa krav på hur trafikproblemen ska lösas. Vi behöver separera genomfartstrafik från lokal trafik. Genom att angripa huvudproblemet först kommer vi komma längre på sikt. En väg framåt är att samarbeta med Skellefteå och Härnösand som har samma situation som Örnsköldsvik och driva en gemensam kampanj. Det är dags att bygga klart E4 och ge Örnsköldsvik en riktig förbifart!

Jerker Rudin, kristdemokrat

Nästa artikel under annonsen

Till toppen av sidan
Hej! Vi använder cookies.
Vi gör det för att förbättra funktionaliteten på sajten, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att allt fungerar som det ska.
Vår policy