Annons

Annons

Annons

Annons

Annons

Örnsköldsvik

Insändare
Örnsköldsvik har några av länets sämsta vägar

Detta är en insändare.Åsikterna är skribentens egna.

Annons

Landets sämsta vägar finns i våra nordligaste län. I Västernorrland är hela 37,3 procent av de statliga vägarna i dåligt eller mycket dåligt skick. Värst är det i Timrå där över hälften av de statliga vägarna (55,4 procent) är i dåligt eller mycket dåligt skick. Motsvarande siffra för Härnösand är 45,6 procent och för Örnsköldsvik 40,6 procent. Ett väl fungerande vägnät är avgörande för att knyta samman stad och land och garantera tillgänglighet i hela landet. Standarden på landets vägar är alldeles för låg och satsningarna på underhåll räcker inte på långa vägar, ens för att hålla dagens standard. Nu krävs stora satsningar i Norrland för att inte säkerhet och effektivitet ska bli ännu sämre än idag.

Annons

Transportföretagen har brutit ned data från Trafikverket. Vägarnas tillstånd är en sammanvägning av vägytemätningar och livslängdsanalys, där åkkomfort, spårdjup och förväntad livslängd används som parametrar för att ge en bred bild av vägnätets tillstånd. Resultatet är dystert. Förra året uppskattades underhållsskulden av vägnätet till 19 miljarder kronor och skulden beräknas växa till 42 miljarder kronor till år 2030, om inte ytterligare medel tillförs. För att bibehålla dagens standard skulle den nuvarande budgeten behöva öka med ytterligare två miljarder per år. För att vägnätet ska bli bättre krävs att budgeten utökas med fyra miljarder årligen.

Annons

Ett vägnät med god standard som möjliggör säkra och snabba resor är kittet som håller samman stad och land. Att varor och människor kommer fram är avgörande för samhällets utveckling. Tyvärr är standarden alldeles för låg och satsningarna på det statliga vägnätet otillräckliga.

Även Trafikverket anser i sitt förslag till nationell infrastrukturplan för perioden 2022–2033 att underhållssatsningarna skulle behöva fördubblas för att klara av att möta de försämringar som sker. Ett eftersatt vägnät gör vägarna mindre säkra att köra på, vilket påverkar hur snabbt det går att köra. Konsekvensen är att vårt avlånga land blir ännu längre och att stad och land slits isär.

Tillväxten och utvecklingen i Västernorrlands län är beroende av bra framkomlighet, så att både människor och varor kan transporteras på ett konkurrenskraftigt sätt. Västernorrland är till ytan ett av Sveriges största län, där cirka 702 km väg är i dåligt skick och hela 564 km väg är i mycket dåligt skick. Satsningar på ett ökat vägunderhåll är därför helt nödvändiga.

Annons

Sverige växer och vi blir allt fler som ska samsas på vägarna. Vi behöver en långsiktig vägunderhållsplan som ser till landets alla vägar. Det är hög tid att ta ett helhetsgrepp kring nödvändiga upprustningar för att säkerställa ett säkert och effektivt transportnätverk. Ju längre tid vi väntar, desto större blir underhållsskulden. Det är dags att investera i och underhålla vår infrastruktur, i Västernorrland och i hela landet.

Marcus Dahlsten, vd Transportföretagen

Tina Thorsell, samhällspolitisk chef Transportföretagen

Nästa artikel under annonsen

Till toppen av sidan
Hej! Vi använder cookies.
Vi gör det för att förbättra funktionaliteten på sajten, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att allt fungerar som det ska.
Vår policy