Annons

Annons

Annons

Annons

Annons

Örnsköldsvik

Insändare
Decentralisering är för bra miljö och utveckling

Detta är en insändare.Åsikterna är skribentens egna.

Bild: Izabelle Nordfjell

Annons

Bristande struktur för långsiktig tillväxt, innovation samt en centraliserings politik är betydande hinder för en bra miljö och utveckling. Centraliseringen skapar otrygghet för många – vad finns kvar av samhällsfunktionerna i vår del av kommunen eller i regionen?

År 1988 tillträdde ny generaldirektör för SJ som ritade upp en bild av att man skulle kunna resa och frakta gods mellan Umeå och Hamburg från en dag till en annan. Miljötänkandet, höga bränslepriser och behovet infrastruktur var då drivande krafter. År 2011 granskade Riksrevisionen byggandet av Botniabanan. Restiderna och godstrafiken blev inte vad som var tänkt då omkringliggande banor saknade kapacitet. Kapaciteten saknas, varför? Varför klarar man heller inte av att finansiera en förbifart genom Örnsköldsvik?

Annons

Svaret är nog brist på ekonomisk långsiktighet och geografisk prioritering. Granskar man Trafikverkets årsredovisningar från 2010 till 2020 ökar nettovärdet på vägnätet med 3,7 miljarder per år och för järnvägen 7,5 miljarder. Det är en ringa ökning i förhållande till behoven. Nettovärdet motsvarar bara 3,4 procent av infrastrukturtillgångarna.

Annons

Mellan 1965 och 1975 hade skogsbruket en obalans då avverkningen låg nära tillväxten. De senaste 30 åren och de kommande 30 åren ökar volymen växande skog trots att avverkningarna ökar. Detta skapar arbeten och utveckling inte minst i vår region. Skogsindustrins export 2021 blir omkring 150 miljarder. Detta kan jämföras med Statens budget på 74 miljarder. Några anser att skogen skall göras till passiv kolsänka. För vår region hanteras skogen bäst av skogsägare och sakkunniga med helhetssyn inom miljö- och bioekonomiområdena.

Långsiktiga investeringar i Östrands massafabrik har gjort att man tillverkar 1 000 000 ton pappersmassa och grön el om 1,2 TWh motsvarande ca 1 procent av Sveriges elanvändning. I framtiden kan biobränsle om 200 000 ton tillverkas av tallolja och 300 000 ton biobränsle, från en annan sidoström vid tillverkning av kemiskmassa, svartlut. Även grön vätgas kommer att kunna tillverkas.

Vi har en unik industriell struktur för att utveckla fossilfria produkter i Örnsköldsvik. Politiken kan bidra till långsiktiga rationella strukturer, ett exempel är beslutet i november 2020 om 350 miljoner i stöd för forskning- och testverksamhet kring bioekonomi vid Rise Processum AB i Örnsköldsvik. Fiskmat till laxindustrin i Norge består i dag av fisk- och sojamjöl. Produktion av sojamjöl kräver stora och ökade arealer. Soja tränger undan skog och annan odling (mest utanför EU). Sidoströmmar från skogen kan i framtiden användas till fiskmat.

Annons

Kan den centralistiska politiken bromsas kommer hela regionen och Örnsköldsvik att få fler arbetstillfällen, närhet till skolor för bra familjeliv och god samhällsservice i övrigt. Kan dessutom ökningen av underhållsskulder för till exempel kommunens egna fastigheter och vägnätet minska skapas förutsättningar för våra ungdomar att bo kvar. Kort sagt antalet innevånare i Örnsköldsviks kommun kommer att öka.

Bo Carlsson

Nästa artikel under annonsen

Till toppen av sidan
Hej! Vi använder cookies.
Vi gör det för att förbättra funktionaliteten på sajten, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att allt fungerar som det ska.
Vår policy