Annons

Annons

Annons

Annons

Annons

Insändare
SSU: Så enkelt fixar vi bensinpriset

Detta är en insändare.Åsikterna är skribentens egna.

August Lundin, ordförande SSU Örnsköldsvik

Bild: Henrik Nyblad

Annons

Få platser gör folk så upprörda som bensinmacken. Men högerns sänkning av bensinskatten är ett klumpigt försök att möta folks oro.

Till att börja med: bränslepriserna riskerar att fortsätta stiga, oavsett vad vi skattar. Oljemarknaden är orolig och dikteras av diktaturer. Krig, kriser och naturkatastrofer trissar upp priserna. Att då vagga in folk i fossilberoende är fel väg att gå, det blir riktigt dyrt på längre sikt. Varför inte lägga pengarna på kraftigt utbyggd och mycket billigare kollektivtrafik? I Österrike kostar ett årskort för all (!) kollektivtrafik 1095 euro, ungefär kostnaden av att fulltanka en bil 10 gånger. I Luxemburg är kollektivtrafiken helt avgiftsfri.

Annons

Annons

Bränsleskatterna är också viktiga för att klara oss genom klimatkrisen. Men den gröna omställningen kan inte ske på bekostnad av låginkomsttagare och landsbygdsbor. Då kanske det är de en sänkt bensinskatt är tänkt att gynna? Problemet är att bränsleskatterna är platta oavsett vad du tjänar eller var du bor. Därför sänker högern i kronor räknat skatten mest för de som redan tankar mest. Det är inte undersköterskan, ställningsmontören eller den personliga assistenten som får mest när högern sänker skatten. Det är köpstarka storstadsbor som ofta har god tillgång till kollektivtrafik men väljer bort den och de rika som lyxkör vrålåk i onödan.

Det finns bättre sätt att omfördela pengar till de som mest behöver det. Bensinskatten kan differentieras så att den blir lägre i landsbygdsområden där förbränningsmotorn fortfarande är ett måste och högre i storstadsområden där kollektivtrafiken är ett rimligt alternativ. Skatten kan också göras progressiv så rikas lyxkörande skattas mer än sträckorna låginkomsttagare måste köra för att alls kunna ha ett jobb. Nu väljer högern istället att lägga 3,5 miljarder skattemedel på att sänka bensinpriset med 50 öre. Det är 3,5 miljarder som kunde ha lagts på vårdpersonalens löner, att locka fler till polisutbildningen eller att renovera nedgångna skolor.

Annons

När högerns öressänkning kommer i maj kommer bensinmacken fortfarande uppröra folk. Istället för att lägga miljarder på att öka rikas lyxkörande mitt i en klimatkris borde vi samlas kring en kraftfull klimatpolitik som hjälper även oss på landsbygden att ställa om. Det stavas billigare kollektivtrafik och rättvisare bränsleskatter.

August Lundin, ordförande SSU Örnsköldsvik

Nästa artikel under annonsen

Till toppen av sidan
Hej! Vi använder cookies.
Vi gör det för att förbättra funktionaliteten på sajten, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att allt fungerar som det ska.
Vår policy