Annons

Annons

Annons

Annons

Jonas Bergström

ledare socialdemokratisk

Jonas Bergström
Här är din första uppgift, Damberg

Text: 

Detta är en opinionstext.Detta är en text från Tidningen Ångermanlands ledarsida grundad på socialdemokratiska värderingar. Den var fram till december 2021 en del av allehanda.se.

Annons

Trafikverket föreslår investeringar i norr och i söder - men inte det som krävs för att bygga ihop norr och söder. Kan den nya regeringen verkligen nöja sig med det?

Norra Sverige stod i centrum när Anderssons ministrar presenterade sig. Den gröna indstrirevolutionen i norr nämndes av statsråd efter statsråd. Trevligt.

Men ungefär samtidigt presenterade Trafikverket sitt förslag till Nationell infrastrukturplan för åren 2022-2033, tyvärr var det inte lika härligt att lyssna till.

Dubbelspår på Nya Ostkustbanan mellan Gävle och Härnösand finns inte med i planen, Norrbotniabanan mellan Umeå och Skellefteå senareläggs något år och sträckan mellan Skellefteå och Luleå får tre futtiga miljarder. I Gävleborg skjuts viktiga satsningar kring den så kallade Kringlan upp.

Dessutom är inte medlen till vägunderhåll tillräckliga, enligt Trafikverket.

"Begränsade medel" är nyckelorden i Trafikverkets plan. Men istället för att ställa nya stambanor i södra Sverige mot satsningar i norr finns en annan lösning: låna till investeringar.

Annons

Annons

Sverige kan utan problem gå till den internationella lånemarknaden och ta förmånliga lån. Det var så Johan August Gripenstedt, finansminister 1856–1866, löste finansieringen av stambanorna vilket bidrog till en snabb industrialisering av Sverige. När vi nu står inför en nyindustrialisering råder istället 1990-talets ekonomiska doktrin: varje investering ska betalas direkt när rälsen är lagt.

1000 miljarder investeras nu i norr, Timrå är en hårsmån från att få en gigantisk batterifabrik. Vi pratar om en förändring som går så snabbt och är så omdanande att den bör liknas vid en ny industriell revolution.

Regeringen gav därför i september i uppdrag till Trafikverket snabba på investeringar i norr, bara det är ett underkännande av Trafikverkets förmåga att förstå sig på norra Sverige.

Trafikverket föreslår nu investeringar i norr och i söder - men inte det som krävs för att bygga ihop norr och söder. Det är oerhört dumt. Att tåget går snabbt norr om Kramfors duger inte om gods och människor ska transporteras även söder om Härnösand. Nya Ostkustbanan ligger därför i hela landets intresse.

Infrastrukturplanen är kvitto på att på att staten inte anser sig ha råd med framtiden. I norr kommer vi förse världen med fossilfritt stål, fixa elektrifieringen av samhället och förse det med ström - men staten kan inte förmå sig att bygga modern järnväg längs Norrlandskusten.

Annons

Är klimatminister Strandhäll, infrastrukturminister Eneroth, finansminister Damberg och statsminister Andersson nöjda med det?

Annons

S-kongressen beslutade, efter hårt tryck, att öppna upp för att ta lån till investeringar med stor klimatnytta. Även Svenskt näringsliv efterfrågar lånefinansiering till infrastruktur. LO kongressen gick flera steg längre, de vill riva upp hela det finanspolitiska ramverket för att möjliggöra fler investeringar.

Andersson pratar om att en övergå från överskottsmål till ett balansmål på sikt. Men Infrastrukturplanen ska tas redan nu i vår.

Damberg första uppgift som finansminister måste därför bli att presentera en lånefinansiering av åtminstone nya stambanor i söder, Nya Ostkustbanan samt Norrbotniabanan.

För att det ska bli verklighet krävs en majoritet i riksdagen. Här bör S utmana högern. Ska de verkligen säga nej till fungerande järnväg i norr?

Annons

Annons

Till toppen av sidan