Annons

Annons

Annons

Annons

Annons

Jonas Bergström

ledare socialdemokratiskKlimatkrisen i Ångermanland

Jonas Bergström
De blåbruna tror sig kunna köpa landsbygdsväljare för 1 kr

Detta är en opinionstext.Detta är en text från Tidningen Ångermanlands ledarsida grundad på socialdemokratiska värderingar. Den var fram till december 2021 en del av allehanda.se.

Bild: Henrik Nyblad

Annons

För första gången någonsin presenterar nu M, SD och KD nu ett gemensamt budgetförslag. Det är historiskt.

Normaliseringen av SD har gått i en hissnande fart. Under måndagen sa Kristersson att det var "helt uteslutet" att SD ska ingå i en regering efter nästa val. Men varför skulle vi lita på det när Kristersson inför förra valet lovade förintelseöverlevaren Hédi Fried, 94, att han "aldrig, aldrig kommer gå med på något samröre med SD"?

"Det här budgetalternativet fokuserar på att påbörja arbetet med att få ordning på de mest akuta samhällsproblemen" så inleds budgeten.

Så vad är då mest akut? Den överlägset största satsningen är... ett sjunde jobbskatteavdrag. Åtta miljarder kostar förslaget som samtidigt gör det svårare att finansiera välfärden. Det blåbruna blocket lider uppenbarligen av samma idéfattigdom som kostade Alliansen valsegern år 2014.

Annons

Annons

Med spänning letar jag landsbygdsatsningar i budgeten. "Dessvärre upplever många som bor utanför städerna att landsbygdens villkor är otillräckliga" står det. Det håller jag med om.

Men det första av två förslag för landsbygden är en skattesänkning som främst gynnar Stockholm: sänkt bensinskatt.

Stockholm, Malmö och Göteborg är de tre kommuner i landet som har högst total körsträcka. Därför kommer de mesta av pengarna för sänkt bensinskatt att landa just där.

Sänkt bensinskatt skulle därmed läggas till raden av högerförslag som – precis som ROT-, RUT- och räntebidrag – innebär en omfördelning från glesbygden till Stockholm.

Men om vi för en stund förbiser att Stockholm gynnas mest, vad betyder sänkt bensinskatt för dem som bor på glesbygden? Det körs det i snitt 3,6 mil bil per dag i glesbygdskommuner, genomsnittsförbrukningen för bilar i Sverige är 0,55 liter milen och bensinpriset på OKQ8 i Sollefteå är idag 17,89 kr/l.

Det som M, SD och L menar är mest akut för landsbygden är alltså en bensinskattessänkning på 50 öre som i snitt skulle ge 1 kr om dagen, 30 kr i månaden.

Det känns mer som ett hån än som en satsning. Hur lättköpta tror de blåbruna egentligen att väljare på landsbygden är?

Annons

Sänkt bensinskatt är en så dålig idé att Kristersson inte ens fått med sig Liberalerna på det. L har vänt ut och in på sig själva för att gå med i Kristerssons konservativa block, nu ställer sig L alltså utanför det blåbruna blockets första gemensamma budgeten just på grund av sänkt bensinskatt som de menar är helt bakvänt.

Annons

Det är enkelt att såga de blåbruna. Frågan är vad vi kan göra istället om vill se mer rättvisa villkor för landsbygden? En bra start vore att förändra reseavdraget som till 60 procent tillfaller storstadsregioner.

Regeringen presenterade nyligen förändringar av just det. Nu ska storstäderna kunna göra avdrag först efter 3 mil – vi övriga kommer kunna göra avdrag redan efter 1,5 mil. Avdrag ges för väg-, bro- och färjeavgifter – inte för storstädernas trängselskatter.

Se där, konkret politik som är rättvis både för klimat och landsbygd.

Nu har M, SD och KD avslöjat sina kort. Väljarna får själva avgöra vilka partier som är mest seriösa med att förbättra villkoren för landsbygden.

Nästa artikel under annonsen

Till toppen av sidan
Hej! Vi använder cookies.
Vi gör det för att förbättra funktionaliteten på sajten, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att allt fungerar som det ska.
Vår policy