Annons

Annons

Annons

Annons

Annons

Sollefteå

Läsartext
Föreläsning på senioruniversitetet i Sollefteå

Äntligen, den 6 oktober, öppnades kulturfönstret igen! Äntligen kom den, den första efterlängtade föreläsningen efter nitton nedstängda pandemimånader.

Detta är en läsartext.

Christina Wistman.

Annons

Äntligen fick vi höra Sollefteådottern, numera 1:e antikvarien på Jamtli i Östersund, Christina Wistman, berätta om sin förra arbetsplats Waldemarsudde i Stockholm och dess upphovsman, Målarprinsen, Blomsterprinsen, Röde Prinsen, mecenaten, konstsamlaren och museigrundaren prins Eugen (1865-1947), som hon också skrivit sin doktorsavhandling om. Men idag kunde rubriken ha varit: Sagan om prinsen och hans sagoslott.

Annons

Annons

Alla som någon gång besökt Waldemarsudde, vet att det första stora konstverk man möter, finns i entrévåningen, infogad i väggen, som en del av huset. Det är Ernst Josephsons Strömkarlen, en ikonisk målning av en naken man som spelar på sin fiol i den vilda forsen, en av den svenska konsthistoriens mest kända och en gång ganska kontroversiella målningar. Ett lysande exempel på Prins Eugens förmåga att hitta och investera i intressanta samtida konstnärers verk.

Prins Eugen var den yngste av fyra söner till kung Oscar den II, och därmed den som stod längst från tronen. Han fick häpnadsväckande nog kungaparets tillstånd att resa till Paris och studera till konstnär, vilket han gjorde vid 22 års ålder. Han stannade i Paris i dryga två år och lärde känna många av de dåtida verksamma nordiska konstnärerna i Paris. Återkommen till Stockholm, köper han 1899 Waldemarsudde. Tillsammans med arkitekten Ferdinand Boberg skapar han ”slottet” Waldemarsudde, som står klart 1905. Omgående börjar han fylla huset med dåtida, framför allt svensk konst och anlägger även en park som pryds med skulpturer av bland andra Carl Milles. Waldemarsudde blir ett allkonstverk, men är redan 1911 för trångt och får en tillbyggnad i ett galleri för nya utställningar. Den yngste av alla konstnärerna blev Rolf Norrman, som var 26 år, när prinsen köpte sin sista tavla till muséet, 1947. Rolf Norrman var för övrigt barnbarn till Herman Norrman, som var en av första konstnärer som mecenaten Eugen stödde. I övrigt radades idel kända namn upp: Eugène Jansson (Naken yngling), Rickard Bergh (Konstnärsförbundets styrelse), Leander Engström, Isaac Grünewald (Konstnärskamrater), Otte Sköld … men tyvärr bara några få kvinnor som Vera Nilsson (Det första steget).

Annons

Prins Eugen, ”en klockarfar som ville allt bestyra” reste själv land och rike runt och ställde ut. I Sollefteå till exempel 1925!

Blommor och ett varmt applådtack följde.

Hervor Sjödin

Näraskribent

Nästa artikel under annonsen

Hej! Vi använder cookies.
Vi gör det för att förbättra funktionaliteten på sajten, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att allt fungerar som det ska.
Vår policy