Annons

Annons

Annons

Annons

Elbilar i Ö-vik

Insändare
Replik: Batteri till elbil dumpas inte på soptippen

Detta är en insändare.Åsikterna är skribentens egna.

Bild: Alexandra Sundberg

Annons

Replik på insändare "Funderingar kring hur bra elbilar egentligen är" (Allehanda 6/10).

Det är bra att du ställer dessa frågor, de är alla viktiga och behöver besvaras. Jag har diskuterat diverse elbilsfrågor sedan cirka 2016 och hoppas att jag kan ge dig och alla andra som läser detta de svar som ni behöver.

För att svara på din första fråga gällande hur länge elbilsbatterier håller. Det skiljer sig åt en del beroende på vilken elbil man pratar om. En del äldre elbilsbatterier är luftkylda och laddas alltid till 100 procent, då kommer degraderingen att ske snabbare. Men nästan alla elbilar idag har vätskekylda batterier och hanteras mycket noga av avancerade batterihanteringssystem vilket gör att batterierna håller mycket längre än exempelvis ett batteri i en mobiltelefon. Faktum är att vissa elbilsbatterier inte degraderas mer än 10 procent efter 30 000 mil, sen planar det ut och kapaciteten efter 80 000 mil kan ligga på 80 procent. Teslas nyaste batterigeneration ska hålla i 160 000 mil. Jag kör själv en äldre elbil med luftkylt batteri som har gått 15000 mil, den har tappat 15 procent procent av batteriet. Ett batteribyte inklusive arbete på originalverkstad på den bil jag kör kostar för övrigt 34 000kr, inte 150-200 000 kr som du skrev.

Annons

Annons

Angående din oro gällande elbilar som brinner tycker jag att det är viktigt att först konstatera att rökbilar (bil med förbränningsmotor) brinner mycket oftare än elbilar. I USA brinner en rökbil i snitt en gång efter att den har kört 3 miljoner mil (data från National Fire Protection Association). En Tesla brinner i snitt en gång när den har kört 33 miljoner mil, det betyder att rökbilar är elva gånger så brandfarliga som en Tesla. I grannlandet Norge har krishanteringsmyndigheten DSB undersökt saken och de kom fram till att elbilar generellt brinner en fjärdedel så ofta som en rökbil.

Det pratas mycket om farliga gaser som avges när elbilar brinner, franska Ineris tände på ett antal bilar i laboratorium och analyserade gaserna. I deras rapport kunde man läsa att en traditionell brinnande bil släpper ut 0.8 kg vätefluorid – en elbil nästan det dubbla, 1.5 kg, men det är ändå koldioxid som är den farligast gasen vid en bilbrand. Slutsatsen är alltså att det är ohälsosamt att andas in röken både från brinnande traditionella bilar och från elbilar, skillnaden är dock att bara en av biltyperna släpper ut gaser när de står på tomgång.

Din sista fråga gällde förbrukade batterier, vad händer med dem? Du behöver inte vara orolig, 92 procent av materialen i ett förbrukat batteri går att återanvända enligt Teslas senaste hållbarhetsrapport. De dumpas inte på en soptipp, materialen är alldeles för värdefulla för att detta skall ske! Northvolt i Skellefteå har som mål att tillverka världens grönaste batterier och har återvinning i åtanke redan nu.

Johannes Brorsson, administratör för Facebookgruppen "Elbil Örnsköldsvik/Umeå"

Annons

Annons

Till toppen av sidan