Annons

Annons

Annons

Annons

Annons

Jonas Bergström

ledare socialdemokratisk

Jonas Bergström
Frågan som ingen kan svara på – hur ska arbetare på glesbygden ha råd med bil?

Detta är en opinionstext.Detta är en text från Tidningen Ångermanland som är en del av Allehanda.se och har en ledarsida grundad på socialdemokratiska värderingar.

Bild: Jonny Dahlgren

Annons

Jag hade nästan skrivit klart min text om bensinpriset när jag såg att Miljöpartiet sände live från en bensinmack. Det var riksdagsledamoten Karolina Skog (MP) som tankade sin gasbil och visade upp en ny miljömärkning för bränslen.

Plötsligt dyker en glad Per Bolund (MP) upp. Miljö- och klimatministern börjar tala om konsumentmakt och nudgingteori: om fler förstår att olja är smutsigt och kommer från diktaturer i Mellanöstern kommer fler att göra rätt val.

Annons

Jag kan inte riktigt sätta ord på vad de är, men det är något i tonfallet som skaver. Politiker ska väl tala direkt till människor om hur politiken ska göra det bättre för dem? Inte tala ovanför folks huvuden om teorier kring hur de ska "knuffas" till att göra rätt val?

Annons

Det är dyrare för en arbetare än för en direktör att köra bil eftersom skatten är platt. Det är dyrt att vara fattig, billigt att vara rik.

Jag försöker ställa frågan i MP:s sändning: "hur ska arbetarklass på glesbygd ha råd med bil framöver". Tydligen är det en fråga som provocerar och som ingen, inte heller jag själv, riktigt har svar på.

"Frågan är felställd" svarar europaparlamentarikern Jakob Dalunde (MP) på twitter. Han påpekar att lönerna också har ökat. Det är sant, även för en kommunalanställd räcker lönen till ungefär lika många liter bensin idag som för 30 år sedan (under samma period har kollektivtrafik blivit dyrare i förhållande till lönerna).

Men även år 1990 var skatten regressiv: det är dyrare för en arbetare än för en direktör att köra bil eftersom skatten är platt. Det är dyrt att vara fattig, billigt att vara rik.

Bensinpriser i Sollefteå 27 september.

Bild: Jonny Dahlgren

Bensinen kostar nu 18 kr och diesel 18,50 kr litern. Jag ser en läsare som riktar sin ilska mot MP. Men oljemarknaden är en global marknad som styrs av utbud och efterfrågan. Under pandemin var oljepriset ett tag negativt - då var det få som prisade regeringen för det låga bensinpriset.

Annons

Annons

Nu har ekonomin kommit igång och efterfrågan ökar samtidigt som utbudet störts av orkaner och leveransproblem. Då stiger priserna.

Vissa reagerar med att kräva sänkt bensinskatt. Bensinuppropet har samlat en halv miljon människor bakom det kravet. Det är lätt att sympatisera i sak, särskilt med dem som bor i glesbygd där alternativen är få eller obefintliga.

Vad ska M och SD göra när bensinen kostar 25 och 30 kr litern? Införa statliga subventioner av bensin?

Men skulle sänkt bensinskatt hjälpa landsbygden? M och SD vill sänka bensinskatten med en krona (till en kostnad av 7 miljarder). De vill göra det för alla, även för storstadsbor. Om det är så vi ska handskas med höga bensinpriser, vad ska M och SD göra när bensinen kostar 25 och 30 kr litern? Införa statliga subventioner av bensin?

Att vagga in glesbygden i ett fossilberoende är det absolut sämsta alternativet, då skulle glesbygden hamna långt efter storstäderna i klimatomställning.

På glesbygden behövs bilen, tåg och buss kan inte ersätta alla bilresor. Inte heller är det möjligt att ersätta dagens bilflotta med elbilar eftersom hela världen nu är på jakt efter samma metaller. Enligt Naturskyddsföreningen måste antalet bilar fram till 2040 halveras.

Diskussionen vi borde föra är denna: Vem behöver - och vem behöver inte - en bil?

Diskussionen vi borde föra är denna: Vem behöver - och vem behöver inte - en bil? Behövs bilar i storstäder? Är det då rimligt med reseavdrag och bonusar för elbilar kan användas av redan välbeställda stockholmare?

Annons

På glesbygden är elbilen däremot perfekt. Moderna elbilar har 40-50 mil i räckvidd, du kan ladda hemma över natten (ingen mack behövs) och de fungerar fint även vintertid. Problemet är att de fortfarande är för dyra.

Annons

Carl Schlyter, kampanjledare för Greenpeace, föreslår att folk lånar till en begagnad elbil som kostar 150 000 kr. Jag kollar på blocket och hittar två elbilar i norra Sverige till det priset. Båda är en Nissan Leaf med ca 10 mil i räckvidd. I hela Sverige är det bästa jag hittar en Renault i Huddinge, med 20 mil i räckvidd vintertid.

Dessutom tror jag Schlyter överskattar hur lätt det är för arbetarklass på glesbygd att ta lån för att köpa en bil, de får ju knappt ens lån av bankerna för att bygga hus.

Det är någon stans här - i avståndet mellan den glatta retoriken om att göra "rätt" val och realiteten på glesbygd - som motståndet mot både MP och i värsta fall hela den gröna omställning växer

Någon föreslår att folk istället borde leasa en elbil för 3000 kr i månaden. Men för det får man en sämre elbil med en deal som innebär ett max antal mil per år som helt enkelt inte passar den som bor i glesbygd och har en längre sträcka till arbetet. För att behoven ska mötas måste gå upp i långt mer än det dubbla i pris.

Det är någon stans här - i avståndet mellan den glatta retoriken om att göra "rätt" val och realiteten på glesbygd - som motståndet mot både MP och i värsta fall hela den gröna omställning växer.

Annons

Det jag vill är att arbetarklass på glesbygd inte ska få sin löneutveckling uppäten av att det blir dyrare att ta sig till jobbet. Och då pratar jag inte främst om dagens bensinpriser utan en framtid där priserna fortsätter stiga samtidigt som det dröjer innan bra elbilar blir lika folkliga som en Volvo 240 en gång var.

MP verkar inte bara sakna bra svar, de menar min frågan inte ens bör ställas. Samtidigt gormar M och SD om sänkt bensinskatt, vilket vore en fullständig återvändsgränd.

Och någon stans här känner jag att S nu måste ta på sig ledartröjan i klimatpolitiken.

Nästa artikel under annonsen

Hej! Vi använder cookies.
Vi gör det för att förbättra funktionaliteten på sajten, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att allt fungerar som det ska.
Vår policy