Läsartext
Östanbäcks släktförenings fyrtioförsta årsmöte hölls i Junsele

Lördagen den 14 augusti höll Östanbäcks släktförening sitt fyrtioförsta årsmöte i Toppstugan i Junsele. Ett par dussin ättlingar deltog.

Detta är en läsartext.

Ulla Thorsell Östlund tackar avgående styrelseledamoten Lennart Persson, som efter många år byter uppdrag till valberedare. Foto: Solveig Nordin Zamano.

Ordförande Ulla Thorsell Östlund berörde inledningsvis den gångna tiden med begränsningar genom pandemin och sin fortsatt framgångsrika forskning, samt behovet av att uppdatera släkttavlan med mer uppgifter och vädjade till alla att bidra.

Sedvanliga årsmötesförhandlingar genomfördes för verksamhetsåren 2019 och 2020, därefter intogs en lätt lunch och mingel i pandemianpassat format innan underhållningen tog vid.

Östanbäckaren Göran Stenmark, Junseleprofilen som länge arbetat med lokalhistoria och underhållning, hade med gitarren och sjöng bland annat låten ”Det är hit man kommer när man kommer hem". Det stämmer på sätt och vis för oss ättlingar, eftersom anfadern Erich Pehrsson, Ödsbyn och anmodern Brita Olsdotter, Långsele, som utgör starten för släktföreningens uppbyggnad, lämnade sitt Anundsjö 1730 och blev nybyggare i Junsele på ödehemmanet Östanbäck, som länge legat för fäfot.

Numera är vi tusentals ättlingar som Ulla och medhjälpare forskat fram, arbetet presenterades i prisbelönta boken Östanbäcksfolket, publicerad år 2016 med 544 sidor släkthistoria. Föreningen skulle ha firat 40-årsjubileum i fjol men det har fått flyttas fram i tid. Vart femte år brukar föreningen anordna en stor släktträff i Junsele, men den har också skjutits fram.

Nyblivna medlemmen Brita Dixelius är tacksam för dagen, efter första mötet med släktföreningen deltagare.

- Jag är ingen släktforskare, håller bara på att lära mig mer om mitt ursprung. Föreningen är en guldgruva, ger mig möjlighet att lära om min släkt. Otroligt, ja lite overkligt, men fantastiskt att sitta i ett rum och alla är släktingar, om än en del är 10-männingar. Otroligt jobb som Ulla och andra lagt ner, något som jag kommer att läsa in mig mer på och följa vidare. Jag är en ny medlem som kommit för att stanna.

- Jag önskar, att vi ska kunna ha det uteblivna 40-årsjubileet sommaren 2022 och att föreningen ska få fortleva i lika många år till, säger initiativtagaren Ulla Thorsell Östlund med en förhoppningsfull röst.

Undertecknad kan intyga att vi är många som ser fram emot möjligheten att fira föreningens jubileum i en nära framtid och att få träffas på en stor släktträff i Junsele.

Solveig Nordin Zamano

Näraskribent

Göran Stenmark underhöll med gitarr och sång, Euskefeurats populära låt "Det är hit du kommer när du kommer hem" kändes helt rätt i det här sammanhanget. I bakgrunden njuter Yvonne Andersson Lundin, medföljande till Östanbäckaren Stefan Olof. Foto: S

Den nya styrelsen består av Marianne Gustafsson, Kerstin Jakobsson, Göran Stenmark, Ulla Thorsell Östlund, Agneta Fredriksson-Edin, Gunnel Carlberg. Även Elin Torestad ingår i styrelsen. I bakgrunden skymtar Betarsjön, som för cirka tio tusen år var

Brita Dixelius, nybliven medlem i Östanbäcks släktförening, i full färd med att få grepp om släktgrenarna och anteckna kontakter, Junsele kyrka och samhälle skymtar i bakgrunden. Foto: Solveig Nordin Zamano.

Nästa artikel under annonsen

Vi gör det för att förbättra funktionaliteten på sajten, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att allt fungerar som det ska.
Vår policy