Annons

Annons

Insändare
INSÄNDARE: Vi som lär Sverige behöver rätt förutsättningar att lyckas

Detta är en insändare.Åsikterna är skribentens egna.

Åsa Fahlén, förbundsordförande Lärarnas Riksförbund och Åsa Elfving, ordförande Lärarnas Riksförbund Örnsköldsvik .

Bild: TT, Arkivbild, Robbin Norgren

Annons

I dag firar vi Skolans dag, en dag som instiftats av Lärarnas Riksförbund för att lyfta fram skolan och de fantastiska insatser som görs varje dag av landets lärare och studie- och yrkesvägledare. Men det är också en dag då vi påminner ansvariga politikerna om att lärare och vägledare behöver rätt förutsättningar för att utföra sina viktiga uppdrag.

Nyligen har Sveriges största arbetsplats, med över 1,1 miljon personer med eleverna på plats, dragit igång verksamheten. Att möta förändringar och utmaningar är vi vana vid i skolans värld, men samhällsutmaningarna de senaste åren går utöver det mesta. När vi ser tillbaka på hur Coronapandemin drabbat hela det svenska samhället – och särskilt skolan – så är skolans kunskapsuppdrag och lärarnas betydelse för detta tydligare än någonsin.

Lärare behöver dock rätt förutsättningar med rimlig arbetsbörda och bra lön för att orka och vilja fortsätta. Vi åläggs dessutom mycket annat än att undervisa. Alltför många upplever att det inte ges tillräckligt med tid för att förbereda och efterarbeta undervisningen. Arbetsbelastningen är för hög och är en anledning till att många överväger att sluta som lärare. Det är viktigt att göra yrket attraktivt, hållbart och utvecklande genom hela yrkeslivet.

Annons

Annons

Detta är helt avgörande för att skolan ska kunna ge eleverna de kunskaper de har rätt till. Varken kommuner eller fristående skolor har förmått att sköta en skolverksamhet där lärare har möjlighet och tid att med kvalitet bedriva sin undervisning.

Det Lärarnas Riksförbund i Örnsköldsviks kommun särskilt vill lyfta fram idag är: • Se till att lärare får mer tid för undervisning och även till förberedelser och uppföljning. • Se till att mer resurser tillförs så att klasser och grupper kan bli mindre. • Se till att eventuella utredningar av elever kan göras så tidigt som möjligt under lågstadiet, så att stöd kan sättas in i tid. • Se över användningen av speciallärare och satsa särskilt på speciallärare i de tidigare årskurserna.

Skolan behöver huvudmän som faktiskt förstår sin verksamhet. Vi behöver ha skolledningar med tydliga mandat och befogenheter för att ge lärare möjligheter att göra sitt jobb. Våra skolansvariga kommunpolitiker måste inse allvaret. Låt Skolans dag 2021 bli en nystart för att detta sker – nu!

Åsa Fahlén, förbundsordförande Lärarnas Riksförbund

Åsa Elfving, ordförande Lärarnas Riksförbund Örnsköldsvik

Annons

Annons

Annons

Nästa artikel under annonsen

Hej! Vi använder cookies.
Vi gör det för att förbättra funktionaliteten på sajten, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att allt fungerar som det ska.
Vår policy