Annons

Annons

Annons

Örnsköldsvik

Allt fler läser ÖA – stor ökning av digitala prenumeranter: "Vår rapportering är otroligt viktig"

Det är dags att summera året 2020. För Örnsköldsviks Allehandas del har det inneburit ett ökat antal prenumeranter – och en skakig annonsmarknad.

– Coronapandemin har påverkat oss i allra högsta grad, säger ÖA:s chefredaktör Sandra Bygdén Shameh.

Text: 

Sandra Bygdén Shameh chefredaktör och ansvarig utgivare för ÖA och Allehanda.se och Johan Boman, säljledare i Örnsköldsvik.

Bild: Arkivbild, Peter Forssell, Izabelle Nordfjell

Annons

Allt fler läser Örnsköldsviks Allehanda: under året har antalet digitalt prenumeranter ökat med över 30 procent och suget efter nyheter på sajten Allehanda.se är stort.

– Självklart har det snart årslånga utbrottet av covid-19 påverkat. Ö-viksborna vill hålla sig uppdaterade om hur pandemin påverkar lokalsamhället och där är vår rapportering otroligt viktig, konstaterar Sandra Bygdén Shameh.

– Jag tror också att vår satsning på kvalitetsjournalistik under "Vårt Örnsköldsvik" märks. Där försöker vi komma närmare, ge fler perspektiv och träffa fler människor – som exempel har vi besökt sjukhusets covid-avdelning och gjort en serie artiklar om kvinnliga företagsledare i kommunen.

Under året har både corona och regionens sparförslag bidragit till att ÖA ökat sin bevakning av Örnsköldsviks sjukhus verksamhet och sjukhuset som arbetsplats. ÖA har också satsat på att lyfta friluftslivet.

Annons

Annons

– Ö-vik har länge varit en "friluftande" kommun, men folks intresse för vår natur har ju accelererat under pandemin. Allt fler tillbringar tid utomhus och där vill vi vara med och inspirera, säger Sandra Bygdén Shameh.

Sandra Bygdén Shameh, chefredaktör och ansvarig utgivare för ÖA och Allehanda.se

Bild: Izabelle Nordfjell

Samtidigt som antalet läsare på sajten blir fler, minskar inte antalet printprenumeranter i samma höga takt som tidigare. En del i att fler vill behålla sin tidning är att ÖA under förra hösten gick tillbaka till att delas ut på morgonen i delar av utgivningsområdet.

– Vi försöker också hålla papperstidningen så uppdaterad som det går med tanke på trycktider. Att vi nu har lyckats bromsa tappet av papperstidningsprenumeranter är otroligt glädjande, berättar Sandra Bygdén Shameh.

Däremot har coronapandemin slagit hårt mot annonsmarknaden där ÖA har tappat riktigt stora inkomster. Gratistidningen "Hela Ö-vik" gick under våren ner i frekvens och medarbetare korttidspermitterades.

– Den tuffa annonsmarknaden gör att alla våra prenumeranter betyder extra mycket för oss. Varenda en hjälper till att säkra den lokala journalistiken i framtiden. Där hoppas jag också att fler aktörer lokalt förstår värdet av att oberoende kvalitetsjournalistik finns kvar på vår ort, säger Sandra Bygdén Shameh.

Annons

Johan Boman är säljledare i Örnsköldsvik.

Bild: Arkivbild

Annons

Från och med 2021 kommer "Hela Ö-vik" delas ut en gång i månaden och det blir ny utgivningsdag – tidningen kommer nämligen under helgen.

– Eftersom Hela Ö-vik blir en månadstidning kommer det att bli bra med en helgtidning för våra läsare och annonsörer. Utdelning på helg passar även bra till våra övriga utgivningar då ÖA och ÖA Helg delas måndag till fredag, säger Johan Boman, säljledare i Örnsköldsvik.

– Med Allehanda.se når vi 91 procent av Örnsköldsviks kommun och i kombination med Hela Ö-vik ger det våra annonsörer en bra effekt.

Annons

Annons

Nästa artikel under annonsen

Till toppen av sidan