Annons

Annons

Annons

Annons

Sollefteå

Insändare
INSÄNDARE: Ägna mer tid och kraft åt Ådalsbanan

Text: 

Detta är en insändare.Åsikterna är skribentens egna.

Den 13 november kunde vi läsa en insändare från regionpolitiker som framhåller att Nya Ostkustbanan kommer bidra starkt till en hållbar utveckling för alla. Det är mycket troligt men tyvärr något vi inte kommer att se bevis på inom en snar framtid eftersom bygget ska göras i hela 17 stycken etapper. Förutom att detta bidrar till att järnvägsbygget blir onödigt kostsamt så får vi också räkna med att bygget blir långsamt och därmed ligger effekterna långt fram i tiden, minst 10 år.

Som kuriosa kan nämnas att Stambanan genom övre Norrland (Ånge-Långsele) byggdes 1883-1886, det vill säga 13 mil på 4 år.

Annons

Det är dags att ägna mer tid åt Ådalsbanan anser insändarskribenten. Foto: Jörgen Sundin och privat.

Annons

Ett annat projekt som ligger mycket närmre i tiden och som regionen borde ägna lite tid åt är Ådalsbanan. Närmare bestämt den norra delen av Ådalsbanan mellan Långsele och Västeraspby (Höga Kusten Airport) som aldrig blev upprustad i samband med bygget av Botniabanan.

Upprustningen är nu planerad och har kommit igång med inledande arbeten som kommer intensifieras de kommande åren. Vi har främst trä- och pappersindustrins påtryckningar och utbyggnationer att tacka för banupprustningen. Projektet på 46 kilometer beräknas vara klart år 2023.

I och med att denna upprustning ligger nära i tiden så bör regionen och intresserade kommuner starta ett arbete med inriktningen att få till en framtida persontrafik på Ådalsbanan.

Detta arbeta måste starta nu och det första steget är att lägga fram en sådan önskan och påverka Trafikverket så att de förutsättningar som krävs för att persontrafik ska bli möjligt också kommer till stånd, kanske till och med inom projektet.

Sollefteå kommun är idag den enda kommunen i länet som inte har tillgång till kollektivtrafik på järnväg. Något som regionen bör engagera sig i mer, så att inte klyftan mellan stad och land växer sig större. Persontrafiken kommer bland annat bidra till ökat kollektivt resande, utökade arbetsmarknadsregioner och ett förbättrat företagsklimatet. I en region där kommuner har förutsättningarna för att växa och utvecklas så växer och utvecklas också regionen som helhet.

Linus Källgren, lokförare och ersättare i kommunstyrelsen och ledamot i kommunfullmäktige i Sollefteå för Västra Initiativet

■■ Följ Allehanda Ordet fritt på Facebook

Annons

Annons

Till toppen av sidan