Annons

Annons

Annons

Örnsköldsvik

Insändare
Naturskyddsföreningen: PFAD och palmolja borde förbjudas som bränsle

Detta är en insändare.Åsikterna är skribentens egna.

Tack ÖA för att ni måndagen 26/11 publicerade en hel sida om PFAD i biodiesel.

Vi i Sverige har länge av myndigheter fått uppfattningen att dieselbilar skulle vara lösningen på de stora utsläppen från trafiken. Det kan det ju aldrig bli så länge som vi använder fossilt dieselbränsle, skriver debattförfattarna. Arkivbild: Fredrik Sandberg/TT

Vi i Naturskyddsföreningen har länge upprörts av svenska regeringens senfärdighet i detta fall. Sverige har höga ambitioner när det gäller insatser för klimatet. Men i många fall ljuger siffrorna för vad vi Sverige åstadkommit hittills.

Vi lägger ned industri- och jordbruksproduktion med stora utsläpp av växthusgaser och köper stället in motsvarande produkter från utlandet, vilket naturligtvis drabbar deras statistik. Kina passerade USA som det största utsläppslandet redan 2005 och är nu dubbelt så stora som USA.

Annons

Annons

Vi i Sverige har länge av myndigheter fått uppfattningen att dieselbilar skulle vara lösningen på de stora utsläppen från trafiken. Det kan det ju aldrig bli så länge som vi använder fossilt dieselbränsle.

Lösningen är nu att gå över till biodiesel, men där är vi importberoende. Efterfrågan har varit så stark så att slakterirester och rester från till exempel majsolja från USA inte alls räcker till. På några år har PFAD ökat från 0 till 46 procent av svenskt HVO, vilket får konsekvenser för urskogar i Sydostasien. Man beräknar att i de fall där palmolja eller PFAD härstammar från nyodlingar är det tre gånger sämre för klimatet än fossilt diesel.

35 procent av EU:s import av PFAD går till Sverige. Vår törst efter biobränslen ger även här höga utsläpp i utlandet. Indonesien är idag största utsläppslandet per capita i Asien, vilket bara har en förklaring, torvmarker som bränns för att ge plats åt oljepalmsodlingar.

EU trycker på och nu har riksdagen äntligen kommit till skott. Regeringsförslaget var från början 1 januari, men det blir 1 juli som en minoritet föreslog.

Förhoppningen är då att PFAD försvinner från marknaden, men det är inte alls säkert att det blir så. Spårbar PFAD skulle fortfarande kunna vara skattebefriad, och Neste, som vi köper mest HVO från, arbetar stenhårt för att göra sin PFAD spårbar. Det inte svenska lagstiftare verkar förstå är att spårbar och icke spårbar palmolja och PFAD finns på samma marknad! Om vi viker det spårbara för Sverige kommer nedhuggningen av regnskogarna fortsätta i accelererande takt och det icke spårbara köpas av mindre kapitalstarka länder.

Annons

PFAD och palmolja borde förbjudas helt och hållet som bränsle i våra bilar och bussar! Vi i Sverige borde använda svenskt biobränsle av skogsråvara som fortfarande bara finns på idéstadiet, bland annat eftersom det importerade biobränslet är så billigt.

Klimatgruppen Naturskyddsföreningen i Örnsköldsvik, genom Andro Stenman

■■ Följ Allehanda Ordet fritt på Facebook

Annons

Annons

Nästa artikel under annonsen

Till toppen av sidan