Landsbygden har i mina ögon aldrig haft ett bättre läge än just nu. Fler och fler längtar efter ett enklare liv med bättre balans mellan arbetsliv och privatliv. Man vill bo naturskönt och söker unika och genuina produkter och upplevelser.
Så hur bra är landsbygden på att möta dessa behov? Inte alls om du frågar mig som jämför med andra branscher där jag arbetat. Visst, det finns undantag, men gapet mellan vad vi har och hur vi väljer att berätta om det är för stort. Här måste vi bli bättre om vi ska nå alla storslagna ambitioner.
■ TV: Se när Jerry tipsar om heta platser i Höga Kusten – så här gör han för att väcka intresse
Inbäddat innehåll
Annons
Annons
Så hur gör vi? Ja, för att få något att hända måste vi först och främst lära oss att få uppmärksamhet. Om ingen känner till oss spelar det ingen roll om vår bygd är fylld av upplevelser. Därefter måste vi ge så mycket värde att vi får förtroende för att vi kan bemöta de upplevda behoven och lära oss att kostnadseffektivt konvertera till ett besök eller annat mätbart mål.
Jag vet inte hur många lokala utvecklingsplaner och bilder på grupper med post-it lappar jag sett. Det är toppen. Att skapa samsyn och delaktighet är ett första steg. Men att prata om möjligheter är det enkla. Utmaningen är att ha modet att fokusera och prioritera för att sedan gå till handling och genom särskiljning och samarbeten skala upp initiativen så att vi når våra mål.
Om ingen känner till oss spelar det ingen roll om vår bygd är fylld av upplevelser.
När det är gjort måste vi se över den digitala närvaron. Det är här min frustration når kokpunkten. Det görs så otroligt mycket bra runt om i landet, inte minst i Höga Kusten. Här finns flertalet vackra platser att besöka och flytta till, och då pratar jag inte bara de kända landmärkena Skuleberget, Ulvön och Nordingrå. Bara i Örnsköldsviks kommun finns smultronställen som Nätradalen med sin konst, Gide Älvdals fiskevatten, Anundsjös hantverk och Grundsunda som den norra porten in i Världsarvet. Men på det sätt dessa platser, företag och upplevelser just nu presenteras kommer de inte ta sig genom bruset.
Annons

"Låt oss ta riktigt fina bilder och slå över till filmläge och dokumentera lite från våra platser och tillställningar", skriver Jerry Engström.
Bild: Arkivbild
Annons
Så alla föreningar och företagare på landsbygden, det är dags nu. Det är upp till oss. Det vi gör denna sommar utgör grunden för 2019 och de långsiktiga målen. Låt oss ta riktigt fina bilder och slå över till filmläge och dokumentera lite från våra platser och tillställningar. Ge våra tilltänkta besökare och potentiella nya bybor så mycket värde att de tillslut blir så nyfikna att de måste hälsa på. Sedan när vintern kommer börjar vi utveckla våra hemsidor så de är navigerbara i mobilen, är uppdaterade med nya fina bilder och filmer samt har olika ingångar utefter vilka vi vill nå ut till och vad vi vill erbjuda.
Ge våra tilltänkta besökare och potentiella nya bybor så mycket värde att de tillslut blir så nyfikna att de måste hälsa på.
■■ Följ Allehanda Ordet fritt på Facebook
De flesta av er vet redan allt det här och jag vet att ni är otroligt passionerade. Men det syns inte när jag googlar, bildsöker på era områden eller tittar in på era hemsidor. Just nu matchar inte era storslagna ambitioner den bild ni visar upp för omvärlden. Låt oss lösa det.
Så, det här var en välmenad spark i rumpan.
Annons
Ni är grymma. Nu kör vi!
Jerry Engström,
föreläsare och landsbygdsentreprenör
Läs också:
► Våra bostäder är en potentiell guldgruva – en möjlighet till blomstrande verksamhet i landsbygden
Annons