Annons

Annons

Annons

Annons

Västernorrlands län

Många drabbas av slarvet vid bilverkstäderna: "Ingen kan vara nöjd"

Stora brister och anmärkningar vid mer än var tredje reparation.
Det visar en ny undersökning om bilskadereparationer som släpptes idag av Försäkringsbranschen.
– Det är tydligt att åtgärder krävs, och konstigt att branschen inte arbetar mer med att bättra på sitt förtroende, säger Carl-Erik Stjernvall, teknisk expert på Motormännen.

Bild: Daniel Gustafsson

Annons

För konsumenterna kan slarvet vid skadereparationer innebära upprepade besök på verkstaden, att fel inte har blivit åtgärdade och att nya fel uppkommit. Många plåt- och lackskador regleras genom försäkringen, men det är trots allt bilägaren som drabbas av konsekvenserna av slarvet, skriver Motormännen i ett pressmeddelande.

– Vi ser allvarligt på det dåliga resultatet, ingen kan vara nöjd med så stora brister, säger Carl-Erik Stjernvall, teknisk expert på Motormännen.

Annons

Annons

Kvaliteten på landets verkstäder ska genom ett initiativ som branschen kallar GBV, Godkänd Bilverkstad, förbättras. Konsumentminister Per Bolund är involverad och Motormännen var länge med i ett samråd bakom detta, men har på grund av de bristfälliga kraven valt att hoppa av.

– Det är tydligt att åtgärder krävs, och konstigt att branschen inte arbetar mer med att bättra på sitt förtroende. För konsumenterna innebär verkstadsfusk och dolda fel stora kostnader, säger Carl-Erik Stjernvall.

Antalet motor-ärenden i Allmänna Reklamationsnämnden, ARN, blir också fler och fler.

Tips från Motormännen – så gör du om du drabbats:

  • Klaga först till verkstaden, förklara vad du inte är nöjd med.
  • Skicka en skriftlig reklamation. Konsumenttjänstlagen gäller
  • Kräv ersättning för extra resor till och från verkstaden, samt andra kostnader som har orsakats av fel i tjänsten.

Annons

Annons

Till toppen av sidan