Läs också: Fick inte havsutsikt på Kreta – anmäler researrangör till ARN
En kvinna från Örnsköldsvik köpte en Volkswagen Lupo från en handlare i Sundsvall.
En kort tid efter att hon tagit hem bilen upptäckte hon att växellådan inte fungerade som den skulle.
Annons
Annons
Då hon tog in bilen till en verkstad konstaterade man ett fel på växellådan.
Verkstaden försökte åtgärda felet genom att fylla på olja i växellådan, men felet kvarstod. Man upptäckte dessutom att bilen varit på verkstad tidigare för samma fel. Växellådan fick bytas.
Kvinnan vill att handlaren står för kostnaden, men de har motsatt sig detta. Bolaget menar att kvinnan inte behärskat manuell växling, men ändå velat köpa bilen. Vilket hon fick. Man betalde 1000 kronor för hennes gamla bil vid bytet, trots att den var i dåligt skick. Kvinnan ska ha gått med på att bilen hon köpte på grund av det låga priset inte skulle omfattas av någon garanti eller varudeklaration. När kvinnan senare ringde och beklagade sig över det hemska ljudet växellådan gav ifrån sig informerade man om att man inte byter växellåda på en bil som kostat 12 000 kronor.
Efter att Allmänna reklamationsnämnden granskat ärendet får kvinnan rätt och ARN rekommenderar att bolaget står för reparationskostnaden. Man förklarar att kvinnan har kunnat vänta sig att växellådan är som den ska när hon köpt bilen.
Rikard Jernberg
060-19 70 00
rikard.jernberg@mittmedia.se