Läs också: Fick inte havsutsikt på Kreta – anmäler researrangör till ARN
En kvinna hemmahörande i Sollefteå anmälde till Allmänna reklamationsnämnden, ARN, att hon blivit inlurad i en prenumeration på hårvårdsprodukter och krävde därför att företaget betalde tillbaka de pengar hon betalat.
Annons
Annons
I annonsen på Facebook erbjöds gratisprover på företagets produkter. Kvinnan nappade på annonsen och beställde fyra stycken med sitt betalkort.
Någon tid senare fick hon ytterligare ett paket tillsänt sig med varor från företaget. Företaget hade för dessa dragit strax över 5000 kronor från hennes konto.
Då kvinnan inte beställt något utöver de gratis varuproverna skickade hon tillbaka försändelsen och krävde i samband med detta pengarna tillbaka.
Läs också: Sollefteåbo kräver tillbaka pengar efter resa till Dubai
Företaget hävdade dock att det rörde sig om ett välkomstpaket och att kvinnan var skyldig att betala detta. Efter en tid gick företaget emellertid med på att betala tillbaka summan. Dock med avdrag för de gratisprover som kvinnan hade börjat använda. Då kvinnan beställt gratisprover gick hon inte med på detta och hörde istället av sig till ARN.
ARN beslutade att bifalla kvinnans önskemål, då företaget inte varit tydliga nog i sin annons med att det varit fråga om prenumeration, och företaget krävdes betala tillbaka hela beloppet. Företaget har betalat tillbaka merparten av pengarna. Dock återstår 200 kronor som gått till valutaväxling, något företaget hävdar att man inte tar ansvar för. ARN går på kvinnans linje och menar att även de pengarna ska betalas tillbaka.
Annons
Annons
ARN har nu inkommit med en uppföljning på ärendet där man kräver besked kring om detta gjorts eller inte.
Rikard Jernberg
060-19 70 00
rikard.jernberg@mittmedia.se