Avrostning och bortspolat material är problemet för kajområdet. När kajen stängdes sa man att dess tekniska livslängd var nådd och att åtgärder behövdes.
– Det är inte belastningen från människor, båtar eller bilar som utgör faran här. Det är konstruktionen i sig som är slut och det är viktigt att ingen befinner sig i området om kajen börjar ge vika, sa då Mathias Rönnqvist, teknisk handläggare på samhällsförvaltningen.
Annons
Annons
Läs mer: Kaj i Härnösand stängs av
För framtiden får vi svaret att ärendet behandlas skyndsamt. Vad det i praktiken betyder går dock i nuläget inte att få svar på. Under hösten ska - enligt Sara Nylund - alternativ tas upp i Samhällsnämnden, men när ett faktiskt restaureringsarbete av kajen kan påbörjas finns inga svar på. Heller inte vilka alternativ som finns för den utöver en restaurering.
Diskussionen som pågår är att man vill utföra en restaurering av både Skeppsbron och Nattviken samtidigt, och i det är det Sara Nylund som initierat att utreda alternativet att då skyndsamt endast renovera utsprångskajen separat.
– Detta bland annat på grund av framgångarna som Birka har genererat. Jag är mån om att tillvarata näringslivets utveckling och möjliggöra en expansion. Samtidigt behöver stadsplanering ta tid för att nå en hållbar ochlångsiktig lösning, säger Sara Nylund.
En kostnadskalkyl har gjorts sedan tidigare och att endast reparera kajen skulle kosta cirka 26 miljoner.
Hanna Persson
0660-29 55 65
hanna.persson@mittmedia.se