Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Allt fler tidningar börjar med plus-tjänster på nätet: "Mittmedia hoppar på tåget"

Den här veckan börjar ST och Allehanda med Plus.
Allt fler medier börjar ta betalt för innehållet på sina sajter.
– Vi ser gärna att fler hoppar på tåget, säger Aftonbladets Plus-chef Ted Kudinoff.

Annons

Aftonbladet, Dagens Nyheter och flera andra tidningar erbjuder sina läsare plus-tjänster.

Från och med den här veckan byter ST.nu och Allehanda.se namn på Premium-materialet till Plus, och samtidigt utökas andelen sådant material på sajterna.

Orsaken är att sajterna vill kunna fortsätta hålla en hög kvalitet på journalistiken. I längden fungerar det inte för något företag att skänka bort allt man producerar gratis.

– Genom att ta betalt även digitalt så säkrar vi framtidens lokaljournalistik, säger Karin Näslund, chefredaktör på ST.nu och Allehanda.se.

Övriga mediebranschen välkomnar att Mittmedia utökar andelen betalt material på sajterna. Flera tidningar har nämligen börjat med det, och de som har hållit på i några år har märkt ett ökat intresse från läsarna på senare tid.

– Vi är glada att Mittmedia hoppar på tåget, säger Ted Kudinoff, redaktionell Plus-chef på Aftonbladet.

Så får du tillgång till Plus på Allehanda.se – prova för endast 1 krona

Aftonbladet är något av en pionjär inom så kallat plus-material, betalt innehåll på nätet, i Sverige. Tidningen införde sin plus-tjänst redan för 13 år sedan, 2003, och man har fått fler och fler läsare att ansluta sig och betala för webben.

– Plus går mycket bra, bättre och bättre. Det har blivit ett uppsving på senare år. Betalningsviljan på internet har ökat i och med att flera stora jättar, som till exempel Netflix, tar betalt, säger Ted Kudinoff.

Vad betyder nya Plus-ikonerna på sajten? Här är svaret

Dagens Nyheter tycker också att tiden är mogen för att börja ta betalt för innehållet på dn.se. Man har infört en så kallad frekvensmodell, som innebär att läsarna får ta del av ett antal artiklar gratis innan de kör in i en betalvägg, och får börja prenumerera om de vill läsa mer.

– Vi införde det för ett och ett halvt år sedan och på det senaste året har det tagit riktig fart med en ökning av våra digitala prenumeranter, säger Anna Kallenberg, biträdande chef på dn.se.

Medieforskarna tror att allt fler tidningar kommer att haka på trenden och införa olika betaltjänster. Det är nödvändigt om dagstidningarna och lokaljournalistiken överhuvudtaget ska ha en chans att överleva.

– Nyheter är ju aldrig gratis, all journalistik kostar. Med tiden kommer tidningarnas inkomster från papperstidningarna att bli allt mindre. Om man inte hittar ett bra sätt att få betalt för tidningarna på internet, kommer man på sikt att få stora ekonomiska problem, säger Lars Nord, medieforskare på Mittuniversitetet.

Annons
Annons
Annons