Main logo
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Uppvisning i ung företagsamhet

Hårprodukter, bakelser och musmattor. De affärsidéer gymnasieungdomarna i går presenterade under UF-mässan på Arken varierade i både form och finurlighet.

Annons

För tredje året i rad bryter UF, Ung Företagsamhet, ny mark.
Denna gång har Nola- och Parkskolans elever till antalet startat upp sex nya företag, tre från vardera gymnasium, och med tre nyanställda i UF börjar verksamheten slå rot.
Anneli Niemi, tillsammans med Maria Lidgren och Mathias Sundin, håller numera i trådarna för UF i Västernorrland. En regional mässa, dit vinnare av övriga lokala mässor fortsätter att representera sitt företag, kommer den 20-21 mars att gå av stapeln på Folkets park i Örnsköldsvik.
Sedan går vinnarna vidare till en nationell mässa i Stockholm, och dit kommer otroligt många ungdomar, runt 1 500, säger
Anneli Niemi.
Det finns åtta platser till Stockholm, och därifrån går en vinnare vidare till EM-finalen i Paris,
berättar Maria Lidgren, som håller tummarna för Västernorrlands
bidrag.
I en av sju montrar står Therese Tjernberg och Sutharsana Saravanapavananthan, båda arton år och båda från Sollefteå. De säljer bakverk av olika slag som de själva väljer att benämna som godbitar. Deras företagsnamn, UF Godbitar, är därför ett givet val.
Egentligen skulle vi sälja mobilkort, men leverantörerna ställde inte upp när det var dags. Kanske för att vi var ett UF-företag, säger Sutharsana Saravanapavananthan.
En annan grupp har även de satsat på låga priser. Hair X, hårprodukts-företaget från Parkskolan, säljer bland annat schampo, balsam och hårspray. I reklamsyfte har de också skaffat sig en hemsida.
Digital kokbok
Master Grafik & Design består av Anton Jonsson, Kristina Ahlman, Jessica Johansson och Veronica Lindman, som alla går det
tredje året på Parkskolan.
De har tröttnat på förlegade kokböcker i bokform, och satsar istället på en digital variant på cd-rom. Recepten består enbart av svenska landskapsrätter.
Jag var hos min flickvän och vi skulle göra pizza, men vi hittade inget recept bland alla papper som låg överallt. Då tänkte jag att det skulle vara bra om det fanns recept på datorn, förklarar Anton Jonsson bakgrunden till idén.
Den CD-rom skiva, som i dag är under produktion, ska senare
kunna beställas via hemsidan, och varje landskapsrätt innefattar för- varm- och efterrätt.
Själva har de tillagat och fotograferat varje måltid.
Egen musmatta
Det var mest tjejerna som ville göra det, förklarar Rikard Pohjola från Nolaskolan angående sin
företagsidé om att sälja glas fyllda med färgad sand, garnerat med ett värmeljus på toppen.
Först tänkte vi göra en drinkbok, men det var svårt att få tag i sponsorer. Många jobbar mot alkohol. Så då bytte vi.
Och därför heter i dag företaget Sand & Glas Dekor UF, ägt av
Rikard Pohjola och Rozita Näslund.
Jag skulle kunna tänka mig att jobba som egen företagare, det har tidigare varit ett mål. Att lära sig hur det fungerar är kul, säger
Rikard Pohjola.
Från handelsprogrammet på
Nolaskolan kommer två killar och en tjej som har tänkt ge musmattor en personlig touch. MP Production heter företaget med 17-åringarna Per Wågberg, Stefan Ölund och Selva Ibrahim.
Kunden kan skicka in sin egen bild att få tryckt på mattan, helst i upplösningen 800 gånger 600,
säger Per Wågberg.
Det är svårt att hitta på stan, och de som varit här och tittat
tycker idén är rolig. Man kan till
exempel ha sitt barnbarn på bilden.
Vinnaren
I den sjätte montern ligger små visitkort i åtta gånger fem centimeters storlek. Digitala visitkort. Meningen är att skivan, som ligger på 50 MB, ska stoppas in i en dator och där kunna ge betydligt mer information än ett vanligt visitkort.
Vi ska vända oss till mindre
företag, och ha billigare priser,
säger Måns Eriksson, en av tre elever från Parkskolan som driver
företaget Höga kusten Design.
Kvalitén blir inte märkbart sämre för det, kommenterar
Fredrik Grundberg som tillsammans med Joakim Byström gör trion komplett.
Triforce, kallas företaget som startats upp av en annan trio - Per Backlund, Ida Sjölund och Martin Nilsson. Deras affärsidé har ett mer festligt tema, närmare bestämt ett flertal teman, alla samlade i häftet Festboken.
Den ger förslag hur man kan ordna olika temafester, till exempel Alla Hjärtans Dag, student- och midsommarfester. Boken ger tips på lekar, måltider och drycker. Det behöver inte vara klassiskt, utan vad vi tycker kan passa. Vi försöker att variera, och riktar oss till både vuxna och unga, förklarar Per Backlund och visar upp en sida ur boken där Tampongleken beskrivs.
Det vinnande bidraget, som fick ta emot en check på 2 500 kronor från Föreningssparbanken och
företagschefen Allan Rutgersson, blev Master Grafik & Design, med sin kokbok, bilaga, visitkort och matchprogram.
Även om inte kokboken var klar, visade de att de lyckats sälja sina idéer, och de hade dessutom en enkel och fin monter, kommenterar Allan Rutgersson.

tommy ehlin

UNG

Annons
Annons
Annons