Annons

SAS vd rasar mot utsläppsrätter

SAS vd Rickard Gustafson är orolig för att EU:s nya system med utsläppsrätter för flygbranschen kommer att vara negativt för den europeiska flygindustrin. Flygbolag i bland annat USA och Kina vägrar betala, och Kina ska bland annat ha avbokat en stor flygplansorder till Airbus i protest mot reglerna.

Jag är besviken och bekymrad över sättet det här implementeras på. Det öppnar upp för en snedvriden konkurrens och eventuellt kanske även ett handelskrig där man redan börjat skramla med vapnen. Politikerna måste släppa på prestigen och se till att systemet går att genomföra rent praktiskt, säger han i en intervju med TT.

Samtidigt betonar han att han i grunden stödjer idén med utsläppsrätter, men anser att reglerna skulle behöva vara globala.

De europeiska flygbolagen plågas redan av höga bränslepriser, osäker konjunktur och hård konkurrens.

Det har varit många tuffa år för SAS och det har dessutom spätts på av många tunga engångsposter, säger Rickard Gustafson i intervjun med TT.

SAS har redovisat förluster nio av de senaste tio åren och ägarna, däribland svenska, norska och danska staten, har pumpat in miljarder kronor i flygbolaget. I år kommer SAS dock att klara sig utan hjälp från ägarna, enligt Gustafson.

Det tror jag absolut, vi har faktiskt en stark finansiell ställning. Med 9 miljarder kronor i finansiell beredskap och eget kapital på 12,4 miljarder kronor står vi just nu stadigt.

SAS har genomfört flera stora sparprogram de senaste åren, och fortsätter banta för att kunna möta konkurrensen och förbättra sin lönsamhet. Under fjolåret blev det ännu en förlust, sedan Spanair som SAS ägde en dryg tiondel av gått i konkurs.

Jag vill skapa ett SAS som genererar bättre avkastning till ägarna och har ett starkt kassaflöde. Vår underliggande affär har gått åt rätt håll både 2010 och 2011, men det har skymts av problematiska engångsposter.

Ungefär 30 procent av SAS verksamhet är långdistansflyg utanför Europa, medan 70 procent är kortare flygningar. Hittills har det framför allt varit på flygningar inom Europa som SAS har känt av hård konkurrens. Framöver ser pressen ut att öka även på långflygningar. Till New York har exempelvis konkurrenten Norwegian sagt att man nästa vår ska börja flyga för ett par tusenlappar.

Det skulle vara naivt att säga att det inte påverkar oss alls, men samtidigt har vi en fördel i att vara ett nätverksbolag, säger Rickard Gustafson.

För resenärer som ska vidare till andra destinationer är det bland annat vara viktigt att kunna checka in väskan hela vägen, tror han.

I kabinen på våra flyg till New York är det exempelvis bara omkring hälften som har New York som slutdestination.

Norwegian har under det senaste året tagit marknadsandelar från SAS inom svenskt inrikesflyg. Men i Norge, där Norwegian tidigare har växt snabbt, har läget stabiliserats, och SAS har fortfarande mer än halva marknaden där.

SAS har enligt Gustafson behållit en marknadsandel på omkring 55-60 procent på sina kärnmarknader - flyg inom Skandinavien, från Skandinavien till Europa och på svenskt och norskt inrikesflyg.

Annons
Dela
  • +1 Intressant!
Annons
För att kunna se bubblare behöver du skapa ett konto.
Du får även tillgång till:
  • Spara artiklar i din personliga läslista.
  • Kommentera vårt innehåll.
  • Få lokala erbjudanden.
Skapa konto
Annons
Annons